מושגים לחודש תשרי

מושגים לחודש תשרי
 
א. דֹּפֶן עֲקֻמָּה – סֻכָּה הַמֵכוּסָה בְּצִידָה, עַד רֹחַב שֶׁל 4 אַמוֹת, בִּסְכָךְ פָּסוּל-מַחְשִׁיבִים סְכָךְ זֶה כְּהֶמְשֵׁךְ דֹּפֶן הַסֻּכָּה (כְּאִלּוּ הִיא הִתְעֲקְמָה), וְלַכֶן סֻכָּה זֹאת כְּשֵׁרָה.
 
ב. חָתָן מֵעוֹנָה – יֵשׁ קְהִלּוֹת בָּהֶן נָהוּג   לְהוֹסִיף חָתָן בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה ,הַמַּתְחִיל בֵּקְרִיאַתוֹ מֵהַפָּסוּק : " מֵעוֹנָה אֱלוֹקֵי קֶדֶם " שֶׁבְּסּוֹף פָּרָשַׁת "וְזֹאת הַבְּרָכָה" (דְּבָרִים לַ"ג, כ"ז).
 
ג. תַּעֲשֶׂה וְלֹא מִן הֶעָשׂוּי – כְּלָל בַּהֲלָכָה. הַתּוֹרָה צִיוְתָה אֶת הָאָדָם לַעֲשׂוֹת מִצְוָה מֵסויֶמֶת בְּמוֹ יָדָיו, לָכֵן אִם הִיא נֶעֶשְׂתָה מַעֲצְמָה אוֹ כְּבֵדֶרֶך אַגַּב- הֲרֵי הִיא "מִן הֶעָשׂוּי", וְאֵין יוֹצְאִים בָּהּ יְדֵי חוֹבָה . בְּעִנְיָן סֻכָּה-עֲנְפֵי אִילָן קְצוּצִים שֶׁנָּפְלוּ עַל גַּג סֻכָּה, פְּסוּלִים מִלְשָמֶש כִּסְכָךְ, כִּי הַסְּכָךְ לֹא הוּנַח לְשֵׁם הַמְּצַוֶּה, אֶלָּא אִם כֵּן הֶעָנָפִים יוּרְמוּ לְפָחוֹת לְגֹבַהּ טֶפַח לְצֹרֶךְ הַסְּכָךְ, וְאָז יְחַשֵּׁב הַסְּכָךְ כְּנַעֲשָׂה בִּידֵי אָדָם.
 
ד. צוֹם גְּדַלְיָהיוֹם צוֹם בְּ-ג' בַּתִּשְׁרֵי, שֶׁנִּקְבַע עַל יְדֵי חֲזַ"ל כְּזֵכֶר לְהֵרָצְחוֹ שֶׁל גדליה בֵּן אַחִיקָם לְאַחַר חֻרְבָּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָרִאשׁוֹן ( מֵלַכִים ב' כ"ה, א'-ב'). הוּא נִקְרָא " צוֹם הַשְּׁבִיעִי " (זְכַרְיָה ח', י"ט) כִּי הוּא חַל בַּחֹדֶשׁ תִּשְׁרֵי, הַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי מִנִּיסָן.
 
ה. "הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ" "הַמֶּלֶךְ הַמִּשְׁפָּט" – שִׁנּוּיִים הַנֶּאֱמָרִים בִּתְפִלַּת שְׁמוֹנֶה-עֶשְׂרֵה, בּעֲשֶרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה: בִּמְקוֹם "הַקֵּל הַקָּדוֹשׁ" – "הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ", וּבִמְקוֹם "מֶלֶךְ אוֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" –"הַמֶּלֶךְ הַמִּשְׁפָּט".
 
ו. שַׁבָּת תְּשׁוּבָה (שׂוּבָה) – הַשַּׁבָּת שֶׁבְּתוֹךְ עֲשֶרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה, הִיא נִקְרֶאת גַּם "שַׁבָּת שוּבָה" כִּי הַהַפְטָרָה שֶׁקּוֹרְאִים בָּהּ פּוֹתַחַת בַּמִילִים: "שוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹקֶיךָ" (הוֹשֵעַ י"ד,ב'). נָהוּג בְּשַׁבָּת זוֹ שֶׁהָרַב דּוֹרֵשׁ בְּעִנְיָנִי תְּשׁוּבָה וְהַיָּמִים הַנּוֹרָאִים.
 
ז. סְעֻדָּה מְפַסֶּקֶת – הַסְּעֻדָּה הָאַחֲרוֹנָה הַנְאֱכֶלֶת לִיפְנֵי תְּחִלַּת הַצּוֹם בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים וּבְתִּשְׁעָה בְּאָב. נָהוּג לֶאֱכֹל בָּהּ מַאֲכָלִים מְיֻחָדִים.
ח. אַרְבָּעָה מִינִים – מִצְוָה מֵהַתּוֹרָה לִטֹּל בַּיוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁל סֻכּוֹת אֶתְרוֹג וְלוּלָב, הֲדַס וַעֲרָבָה הַמֵאוּגָדִים (מֵחוּבָּרִים) יַחְדָּו (וְיִקְרָא כ"ג מ'). מִשֶחַרָב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, תִּקֵּן רַבִּי יוֹחָנָן בֵּן זַכַּאי לִטֹּל לוּלָב בִּבְרָכָה בְּכֹל יְמֵי חַג הַסֻּכּוֹת (מִלְּבַד שַׁבָּת). נָהוּג לָקַחַת אֶתְרוֹג בִּלְתִּי מֻרְכָּב – זֶהוּ אֶתְרוֹג שֶׁלֹּא הֻרְכַּב עִם עֵץ לִימוֹן.
 
ט. אוּשְפִּיזִין – 7 אוֹרְחִים, שֶׁלְּפִי הַמָּסֹרֶת בָּאִים לְבַקֵּר בַּסֻּכָּה בְּכָל 7 יְמֵי חַג הַסֻּכּוֹת, בְּכָל יוֹם בָּא אוֹרֵח אַחֵר, וְהֵם: אַבְרָהָם, יִצְחַק, יַעֲקֹב, יוֹסֵף, מֹשֶׁה, אַהֲרֹן וְדָוִד (וְיֵשׁ נוֹהֲגִים לְהַזְכִּיר אֶת יוֹסֵף אַחֲרֵי אַהֲרֹן).
 
י. שִׂמְחַת בַּיִת השוֹאֵבָה – שִׂמְחָה גְּדוֹלָה שֶׁהָיְתָה נֵהוּגָה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הַשֵּׁנִי, בְּכֹל עֶרֶב מֵעַרְבֵי חוֹל הַמּוֹעֵד סֻכּוֹת. בְּשִׂמְחָה זוֹ שָׁאֲבוּ מַיִם מִמַּעְיָן הַשִילוֹח כְּדֵי לְנַסְכוֹ עַל הַמִּזְבֵּחַ. הַשִּׂמְחָה, בִּנְּגִינָה וּרִקּוּדִים, הָיְתָה מִתְקַיֶּמֶת כֹּל הַלַּיְלָה בָּהּ גְדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל .עָלֶיהָ נֶאֱמַר:"מִי שֶׁלֹּא רָאָה שִׂמְחַת בֵּית הַשוֹאֵבָה –לֹא רָאָה שִׂמְחָה מִיָּמָיו" (סֻכָּה נ"א ,ב').
 
יא. נִסוּךְ הַמַּיִם – הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי לִשְׁפֹּך מַיִם עַל הַמִּזְבֵּחַ בְּשִבְעַת יְמֵי סֻכּוֹת, בְּעֵת נִסוּךְ הַיַּיִן שֶׁל קָרְבָּן הַתָּמִיד שֶׁל הָשַחַר. אֶת הַמַּיִם הָיוּ מְבִיאִים בִּצְלוֹחִית שֶׁל זָהָב מִמַּעְיָן הַשִילוֹחַ. דַּבָר זֶה נַעֲשָׂה דַוְקָא בְּחַג הַסֻּכּוֹת, כִּי בְּחַג זֶה נִידוֹנִים עַל הַמַּיִם וּבוֹ מִתְפַּלְּלִים שֶׁיִּתְבָּרְכוּ גִּשְׁמֵי הַשָּׁנָה.
 
יב. הוֹשַׁעְנָא רָבָּא – הַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שֶׁל חַג הַסֻּכּוֹת, בּוֹ מַרְבִּים לוֹמַר "הוֹשָעֲנוֹת", תּוֹךְ כְּדֵי הַקַפָת בִּימָת בֵּית הַכְּנֶסֶת 7 פְּעָמִים. בְּסִיּוּמָן, חוֹבְטִים ב–5 עֲרַבוֹת 5 פְּעָמִים עַל הַקַּרְקַע. יוֹם זֶה הוּא גְּמַר חִיתוּם הַדִּין שֶׁהֵחֵל בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, לָכֵן מַרְבִּים בּוֹ בִּתְפִלָּה, וְהוּא דּוֹמֶה בִּמְעַט לְיוֹם הַכִּפּוּרִים. בַּלַּיְלָה הַקֹּדֶם נָהוּג לוֹמַר אֶת " תִּקּוּן לֵיל הוֹשַׁעְנָא רַבָּא", בּוֹ נָהוּג לִקְרֹא אֶת כֹּל סֵפֶר דְּבָרִים.
 
יג. הוֹשָעֲנוֹת –  א. פִּיּוּטֵי תְּפִלָּה, שֶׁבַח וּבַקָּשׁוֹת לַקב"ה, לְפִי סֵדֶר הַ-א"ב, הַפּוֹתְחִים בְּמִלִּים " הוֹשַׁעְנָא". נָהוּג לוֹמַר פִּיּוּטִים אֵלּוּ בְּחַג הַסֻּכּוֹת בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, בִּשְׁעַת הַקָּפוֹת הַבִּימָה עִם אַרְבַּעַת הַמִּינִים.
ב. הַעֲרָבוֹת שְחוֹבְטִים בָּהֶן בַּקַּרְקַע, לְאַחֵר סִיּוּם הַתְּפִלּוֹת הַמְּיֻחָדוֹת בְּהוֹשַׁעְנָא רָבָּא.
 
יד. חִבּוּט עֲרָבָה – בְּהוֹשַׁעֲנָא רַבָּה, בִּגְמַר הַהַקָּפוֹת, נָהוּג עַל פִּי "מִנְהָג נְבִיאִים", לָקַחַת 5 בַּדֵי עֲרָבָה הַאֲגוּדִים יַחְדָּו, ולַחֲבוֹט בַּהֵם 55 חֲבָטוֹת עַל הַקַּרְקַע לְאַחַר אַמִירַת תְּפִלַּת "קוֹל מְבַשֵּׂר".
 
טו. שְׁמִינִי עֲצֶרֶת – חַג מֵהַתּוֹרָה (בַּמִּדְבָּר כ"ט, ל"ה) – הוּא הַיּוֹם הַשְּׁמִינִישֶׁל חַג הַסֻּכּוֹת, אַךְ הוּא "רֶגֶל בִּפְנֵי עַצְמוֹ", כְּלוֹמַר: אֵין מֵקַיְימִין בּוֹ אֶת דִּינֵי וּמִנְהַגֵי חַג הַסֻכּוֹת, אֶלָא הוּא חַג בִּפְנֵי עַצְמוֹ לָכֵן מְבָרְכִים בּוֹ "שֶׁהֱחֶיָיֵנוּ" בַּקִּדּוּשׁ בְּלַיל הַחַג. בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל יוֹם זֶה הוּא גַּם "שִׂמְחַת תוֹרָה".
 
טז. הַקָּפוֹת – 7 סִיבוּבִים סָבִיב בִּימָת בֵּית הַכְּנֶסֶת עִם סִפְרִי הַתּוֹרָה בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה, בְּעֶרֶב וּבַיּוֹם. לְאַחֵר כֹּל הַקָּפָה נָהוּג לִרְקֹד עִם סִפְרֵי הַתּוֹרָה.
"הַקָּפוֹת שְׁנִיּוֹת"- שָׂמְחָה וְרִקּוּדִים עִם סִפְרִי הַתּוֹרָה בְּמוֹצָאֵי שִׂמְחַת תּוֹרֶה, כְּהִזְדַּהוּת עִם יְהוּדִי חוּץ לָאָרֶץ, הַחוֹגְגִים בְּעֶרֶב זֶה אֶת שִׂמְחַת תּוֹרָה.
 
יז. חָתָן תּוֹרָה – הָעוֹלֶה לַתּוֹרָה בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה ,לְסִיּוּם הַקְּרִיאָה בַּתּוֹרָה בַּסּוֹף סֵפֶר דְּבָרִים
 
יח. חָתָן בְּרֵאשִׁית – הָעוֹלֶה לַתּוֹרָה בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה, לַקְּרִיאָה בִּתְחִלַּת סֵפֶר בְּרֵאשִׁית.