מושגים לחודש תשרי

מושגים לחודש תשרי
 
א. סֶדֶר הָעֲבוֹדָה – סֶדֶר עֲבוֹדַת כֹּהֶן גָּדוֹל בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, הַמֵתוֹאֵרֶת בִּתְפִלַּת מוּסָף שֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים וּבְסֵפֶר וְיִקְרָא פֶּרֶק ט"ז.  
 
ב. תְּפִלָּה זָכָּה – תְּפִלָּה הַנֶּאֱמֶרֶת בְּעֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים לִפְנֵי תְּפִלַּת "כֹּל נִדְרֵי". תְּפִלָּה זוֹ מֵזַכֶּכֶת אֶת הַלֵּב, וּמַכְשִׁירָה אֶת הָאָדָם לְקַבֵּל אֶת יוֹם הַכִּפּוּרִים בִּקְדֻשָּׁה, בְּטָּהֳרָה וּבִמְחִילַת עָווֹנוֹת. תְּפִלָּה זוֹ מוּבֵאת עַל יְדֵי הָרַב אַבְרָהָם דַנְצִיג בְּסִפְרוֹ "חַיֵי אַדָם" (חַי בַּשָנִים:תק"ח (1748)- תקפ"א (1821)).
 
ג. שִׁיר הַיִּחוּד – שִׁיר הַמֵתָאֵר אֶת יִחוּדוֹ וּגְדוּלָתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. לְכֹל יוֹם בַּשָּׁבוּעַ יֵשׁ שִׁיר הַמְּיֻחָד לוֹ. יֵשׁ מִיַּחֲסִים שִׁיר זֶה לְרַבִּי שְׁמוּאֵל ב"ר קְלוֹנִימוּס אָבִיו שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הֶחָסִיד. יֵשׁ הַנּוֹהֲגִים לוֹמַר זֹאת בְּכָל יוֹם לְאַחֵר תְּפִלַּת "עָלִינוּ לְשַבֵּחַ", וְיֵשׁ הַנּוֹהֲגִים לְאוֹמְרַם בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים לְאַחֵר תְּפִלַּת עַרְבִית.
 
ד. הַזְכָּרָת נְשָׁמוֹת – מִנְהָג לְהִתְפַּלֵּל בְּעַד נְשָׁמוֹת הַמֵּתִים, לִנְדֹר נְדָרִים וְלָתֵת צְדָקָה בַּעֲבוּרַן, לִפְנֵי תְּפִלַּת מוּסָף בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, בִּשְּׁמִינִי עֲצֶרֶת, בְּשְּׁבִיעִי שֶׁל פֶּסַח וּבְשָׁבוּעוֹת. תְּפִלָּה מְיֻחֶדֶת זוֹ נִקְרֶאת- "תְּפִלַּת יִזְכֹּר", יֵשׁ הַנּוֹהֲגִים (לְאֵלּוּ שֶׁיֵּשׁ הוֹרִים) לָצֵאת מִבֵּית הַכְּנֶסֶת בִּשְׁעַת אַמִירַתָה.
 
ה. תְּפִלַּת גֶּשֶׁם – פִּיּוּט מְיֻחָד, הַנֶּאֱמָר בִּתְפִלַּת מוּסָף בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה, בּוֹ מְבַקְּשִׁים עַל יְרִידַת גְּשָׁמִים. מִתְּפִלָּה זוֹ מַתְחִילִים לוֹמַר:"מַשִׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם" בְּבִרְכַּת "מֵחַיֶה הַמֵּתִים" שְבִּתְפִלַּת הָעֲמִידָה. אוֹמְרִים בַּקָּשָׁה זוֹ עַד תְּפִלַּת מוּסָף שֶׁל יוֹם א' שֶׁל פֶּסַח.
 
ו. גְּבוּרוֹת גְּשָׁמִים – הַזְכָּרָת גְדוּלָתוֹ שֶׁל הקב"ה כְּ"מֵשִיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם ",בְּבִרְכַּת "גְּבוּרוֹת" שֶׁהִיא הַבְּרָכָה הַשְּׁנִיָּיה שֶׁל תְּפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה .חֲזַ"ל קַבְעוּהָ בִּבְרָכָה זוֹ, כִּי: "שְקוּלָה יְרִידַת הַגְּשָׁמִים כִּתְחִיַּת הַמֵּתִים" (בְּרָכוֹת ל"ג,א'), הוֹאִיל וְעַל יְדֵי הַגֶּשֶׁם גְּדֵלָה הַתְּבוּאָה הַמְּבִיאָה חַיִּים לַעוֹלָם. מַתְחִילִים לְאֹמְרָה בִּתְפִלַּת מוּסָף שֶׁל שְׁמִינִי עֲצֶרֶת, עַד תְּפִלַּת מוּסָף שֶׁל יוֹם טוֹב רִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח.
ז. כַּפָּרוֹת– מִנְהָג לִשְׁחֹט לִפְנֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים, תַּרְנְגוֹל לְזָכָר וְתַרְנְגֹלֶת לִנְקֵבָה, לְאַחַר שֶׁסּוֹבְבוּ אוֹתָם 3 פְּעָמִים סְבִיב הָרֹאשׁ, תּוֹךְ אֲמִירַת: "זֶה חֲלִיפָתִי, זֶה תְּמוּרַתִי, זֶה כָּפַרְתִּי". יֵשׁ הַנּוֹהֲגִים לַעֲשׂוֹת זֹאת בְּכֶסֶף אוֹ בְּדָגִים, הַנִיתָנִים לַעָנִיִים.
 
ח. סְעֻדָּה מְפַסֶּקֶת – הַסְּעֻדָּה הָאַחֲרוֹנָה הַנְאֱכֶלֶת לִיפְנֵי תְּחִלַּת הַצּוֹם בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים וּבְתִּשְׁעָה בְּאָב. נָהוּג לֶאֱכֹל בָּהּ מַאֲכָלִים מְיֻחָדִים.
 
ט. כֹּל נִדְרֵי – תְּפִלָּה מְיֻחֶדֶת הַנֶּאֱמֶרֶת 3 פְּעָמִים בְּעֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים לִפְנֵי שְׁקִיעַת הַחַמָּה. הַש"ץ הָאוֹמֵר תְּפִלָּה זוֹ, מַצְהִיר עַל בִּטּוּל הַנֵּדָרִים וְהַשְּׁבוּעוֹת שֶׁל הַשָּׁנָה שֶׁעֲבֵרָה שֶׁלֹּא קִייְמוּ. שְׁנִיִים מֵחֲשוּבֵי הַקָּהָל, עוֹמְדִים מִימִינוֹ וּמִשְׂמֹאלוֹ עִם סִפְרֵי תּוֹרָה, וּכְבֵּית דִּין הֵם מֵתִירִים לְהִתְפַּלֵּל עִם הַעֲבַרְיָנִים.
 
י. מַפְטִיר יוֹנָההָעוֹלֶה הַשְּׁלִישִׁי לַתּוֹרָה בִּתְפִלַּת מִנְחָה שֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים , קוֹרֵא כְּהַפְטָרָה אֶת סֵפֶר יוֹנָה הַעוֹסֵק בַּחֲזָרָה בִּתְשׁוּבָה.
 
יא. תְּפִלַּת נְעִילָה – תְּפִלָּה הַמְּסַיֶּמֶת אֶת תְּפִלּוֹת יוֹם הַכִּפּוּרִים. הִיא נִקְרֶאת כָּךְ: א. כִּי בְּשָׁעָה זוֹ נִנְעֲלוּ שְׁעַרֵי הַהֵיכָל בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ. ב. שַׁעֲרִי שָׁמַיִם נִנְעֲלִים אָז, והקב"ה חוֹתֵם אֶת הַדִּין שֶׁל כָּל אֶחָד. בִּתְפִלַּת הָעֲמִידָה בְּ"אַבִינוּ מָלַכֵּנוּ" אוֹמְרִים "חָתַמְנוּ" בִּמְקוֹם "כָּתַבְנוּ". בְּסִיּוּמָהּ שֶׁל הַתְּפִלָּה תּוֹקְעִים בַּשּׁוֹפָר.
 
יב. אַרְבָּעָה מִינִים – מִצְוָה מֵהַתּוֹרָה לִטֹּל בַּיוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁל סֻכּוֹת אֶתְרוֹג וְלוּלָב, הֲדַס וַעֲרָבָה הַמֵאוּגָדִים (מֵחוּבָּרִים) יַחְדָּו (וְיִקְרָא כ"ג מ'). מִשֶחַרָב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, תִּקֵּן רַבִּי יוֹחָנָן בֵּן זַכַּאי לִטֹּל לוּלָב בִּבְרָכָה בְּכֹל יְמֵי חַג הַסֻּכּוֹת (מִלְּבַד שַׁבָּת). נָהוּג לָקַחַת אֶתְרוֹג בִּלְתִּי מֻרְכָּב – זֶהוּ אֶתְרוֹג שֶׁלֹּא הֻרְכַּב עִם עֵץ לִימוֹן.
 
יג. אוּשְפִּיזִין – 7 אוֹרְחִים, שֶׁלְּפִי הַמָּסֹרֶת בָּאִים לְבַקֵּר בַּסֻּכָּה בְּכָל 7 יְמֵי חַג הַסֻּכּוֹת, בְּכָל יוֹם בָּא אוֹרֵח אַחֵר, וְהֵם: אַבְרָהָם, יִצְחַק, יַעֲקֹב, יוֹסֵף, מֹשֶׁה, אַהֲרֹן וְדָוִד (וְיֵשׁ נוֹהֲגִים לְהַזְכִּיר אֶת יוֹסֵף אַחֲרֵי אַהֲרֹן).
 
יד. הוֹשַׁעְנָא רָבָּא – הַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שֶׁל חַג הַסֻּכּוֹת, בּוֹ מַרְבִּים לוֹמַר "הוֹשָעֲנוֹת", תּוֹךְ כְּדֵי הַקַפָת בִּימָת בֵּית הַכְּנֶסֶת 7 פְּעָמִים. בְּסִיּוּמָן, חוֹבְטִים ב–5 עֲרַבוֹת 5 פְּעָמִים עַל הַקַּרְקַע. יוֹם זֶה הוּא גְּמַר חִיתוּם הַדִּין שֶׁהֵחֵל בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, לָכֵן מַרְבִּים בּוֹ בִּתְפִלָּה, וְהוּא דּוֹמֶה בִּמְעַט לְיוֹם הַכִּפּוּרִים. בַּלַּיְלָה הַקֹּדֶם נָהוּג לוֹמַר אֶת " תִּקּוּן לֵיל הוֹשַׁעְנָא רַבָּא", בּוֹ נָהוּג לִקְרֹא אֶת כֹּל סֵפֶר דְּבָרִים.
 
טו. הוֹשָעֲנוֹת –  א. פִּיּוּטֵי תְּפִלָּה, שֶׁבַח וּבַקָּשׁוֹת לַקב"ה, לְפִי סֵדֶר הַ-א"ב, הַפּוֹתְחִים בְּמִלִּים " הוֹשַׁעְנָא". נָהוּג לוֹמַר פִּיּוּטִים אֵלּוּ בְּחַג הַסֻּכּוֹת בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, בִּשְׁעַת הַקָּפוֹת הַבִּימָה עִם אַרְבַּעַת הַמִּינִים.
ב. הַעֲרָבוֹת שְחוֹבְטִים בָּהֶן בַּקַּרְקַע, לְאַחֵר סִיּוּם הַתְּפִלּוֹת הַמְּיֻחָדוֹת בְּהוֹשַׁעְנָא רָבָּא.
 
טז. חִבּוּט עֲרָבָה – בְּהוֹשַׁעֲנָא רַבָּה, בִּגְמַר הַהַקָּפוֹת, נָהוּג עַל פִּי "מִנְהָג נְבִיאִים", לָקַחַת 5 בַּדֵי עֲרָבָה הַאֲגוּדִים יַחְדָּו, ולַחֲבוֹט בַּהֵם 55 חֲבָטוֹת עַל הַקַּרְקַע לְאַחַר אַמִירַת תְּפִלַּת "קוֹל מְבַשֵּׂר".
 
יז. שִׂמְחַת תּוֹרה – בָּאָרֶץ יִשְׂרָאֵל שְׁמִינִי עֲצֶרֶת נִקְרָא גַּם שִמְחַת תּוֹרָה. בְּיּוֹם זֶה מְסַיְּמִים אֶת הַקְּרִיאָה בַּתּוֹרָה בְּפָרָשַׁת "וְזֹאת הברכה", וּמִיָד מַתְחִילִים בַּקְּרִיאָה בְּפָרָשַׁת בְּרֵאשִׁית. נוֹהֲגִים בְּעֶרֶב וּבָּבוֹקֵר, לְהַקִיף אֶת בִּימָת בֵּית הַכְּנֶסֶת 7 פְּעָמִים עִם כֹּל סִפְרֵי הַתוֹרָה, וְלִרְקֹד עִמָם. כֹּל הַמְּבֻגָּרִים וְהַנְּעַרִים עוֹלִים לַתּוֹרָה בְּיוֹם זֶה.
 
יח. שְׁמִינִי עֲצֶרֶת – חַג מֵהַתּוֹרָה (בַּמִּדְבָּר כ"ט, ל"ה) – הוּא הַיּוֹם הַשְּׁמִינִישֶׁל חַג הַסֻּכּוֹת, אַךְ הוּא "רֶגֶל בִּפְנֵי עַצְמוֹ", כְּלוֹמַר: אֵין מֵקַיְימִין בּוֹ אֶת דִּינֵי וּמִנְהַגֵי חַג הַסֻכּוֹת, אֶלָא הוּא חַג בִּפְנֵי עַצְמוֹ לָכֵן מְבָרְכִים בּוֹ "שֶׁהֱחֶיָיֵנוּ" בַּקִּדּוּשׁ בְּלַיל הַחַג. בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל יוֹם זֶה הוּא גַּם "שִׂמְחַת תוֹרָה".
 
יט. שַׁבָּת בְּרֵאשִׁית – א. הַשַּׁבָּת הָרִאשׁוֹנָה אַחֲרֵי שִׁמְחַת תוֹרָה, בָּה מַתְחִילִים לִקְרֹא מֵחָדָשׁ בַּתּוֹרָה בְּפָרָשַׁת בְּרֵאשִׁית.
ב. שַׁבָּת רְגִילָה – הַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי בַּשָׁבוּעַ, כְּפִי שֶׁקָּבַע הקב"ה בְּמַעֲשֶׂה בְּרֵאשִׁית בְּעֵת בְּרִיאַת הָעוֹלָם.