מושגים לחודשים אלול

מושגים לחודש אלול:
 
א. וִידוּי – מִצְווֹת עָשָׂה מִן הַתּוֹרָה, שֶׁכֹּל חוֹטֵא יָשּׁוּב מְחֱטְאוֹ וְיִתְווַּדֶּה לִפְנֵי ה' (בַּמִּדְבָּר ה', ז'). כַּיוֹם נָהוּג לוֹמַר וִידוּי בְּסֵדֶר ה- א"ב – "אַשָמְנוּ", "בָּגַדְנוּ" וְכו' – לְאַחֵר תְּפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה שֶׁל שַׁחֲרִית (וּמִנְחָה) וּבִתְּפִלּוֹת יוֹם הַכִּפּוּרִים בָּהֶן אוֹמְרִים גַּם סֵדֶר וִידוּי: "עַל חֵטֶא שֶׁחָטָאנוּ"
 
ב. הַתָּרַת נֵדָרִים – מִנְהָג לְהַתִּיר נֵדָרִים בְּעֶרֶב רֹאשׁ הַשָּׁנָה אוֹ בְּעֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים כְּדֵי לְהִנָּצֵל מֵעָווֹן נֵדָרִים. מְבַקֵּשׁ הַהַתָּרָה אֹמֵר בַּקָּשָׁה מְיֻחֶדֶת לִפְנֵי 3 אֲנָשִׁים הַנֶּחֱשָׁבִים כְּבֵית דִּין. יֵשׁ הַנּוֹהֲגִים לַעֲשׂוֹת זֹאת גַּם בְּ י"ט בְּאָב- 40 יוֹם לִפְנֵי רֹאשׁ הַשָּׁנָה, וּבְעֶרֶב רֹאשׁ חֹדֶשׁ אֱלוּל-40 יוֹם לִפְנֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים.
 
ג. מַחֲזוֹר– סֵפֶר תְּפִלּוֹת מְיֻחָד בּוֹ מְצוּיוֹת תְּפִלּוֹת וּפִיּוּטִים שֶׁאוֹמְרִים בַּחַגִים, עַל פִּי מַחֲזוֹר הַשָּׁנָה.
 
ד. אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים
 א. א' תִּשְׁרֵי – רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְמִנַּיִן שְׁנוֹת הָעוֹלָם מֵאָז בְּרִיאַתוֹ, לַשְּׁמִטָּה, לַיּוֹבֵל, לְעָרְלָה וּלְמַעֲשֵׁר יְרָקוֹת.
ב. ט"ו בִּשְׁבָט – רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָנוֹת.
ג. א' בַּנִּיסָן – רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַמְּלָכִים, בּוֹ הִתְחִיל מִנְיָן שְׁנוֹת מַלְכוּתָם.
ד. א' בָּאֱלוּל – רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְמַּעֲשֵׁר בְּהֵמָה.
 
ה. חַגִים (תַּאֲרִיכִים)רֹאשׁ הַשָּׁנָה-א',ב' בַּתִּשְׁרֵי. יום הכיפורים – י' בתשרי. סֻכּוֹת– ט"וּ בְּתִשְׁרֵי עַד כ"א בְּתִשְׁרֵי. שְׁמִינִי עֲצֶרֶת אוֹ שִׂמְחַת תּוֹרָה– כ"ב בְּתִשְׁרֵי. חֲנֻכָּה– כ"ה בְּכִסְלֵיו עַד ב' בְּטֵּבֵת (חַג מִדְרַבָּנָן). פּוּרִים-י"ד בַּאֲדָר (בִּירוּשָׁלַיִם- ט"ו בַּאֲדָר) (חַג מִדְרַבָּנָן). פֶּסַח– ט"וּ בְּנִיסָן עַד כ"א בניסן.יום הָעַצְמָאוּת– ה' בָּאִיָּר (מִתָקַנָת הָרַבָּנוּת הָרַאשִׁית לישראל).יוֹם יְרוּשָׁלַיִם– כ"ח בְּאִיָּר (מִתָקַנָת הָרַבָּנוּת הָרַאשִׁית לישראל).. שָׁבוּעוֹת– ו' בַּסִּיוָן.
 
ו. בְּרָכָה אַחֲרוֹנָה-בְּרָכָה הַנֶּאֱמֶרֶת לְאַחַר אֲכִילָה אוֹ שְׁתִיָּה ("בּוֹרֵא נְפָשׁוֹת","בְּרָכָה מֵעַיִן שָׁלֹשׁ","בִּרְכַּת הַמָּזוֹן).
 
ז. בְּרָכָה לְבַטָּלָה-בְּרָכָה הַנֶּאֱמֶרֶת שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ,הַמְּבָרֵךְ בְּרָכָה זוֹ עוֹבֵר עַל:"לא תִּשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלוֹקֶיךָ לָשַוְא"(שמות כ',ז'), כִּי הוּא הוֹצִיא שֵׁם שָׁמַיִם לְבַטָּלָה.
 
ח. בְּרָכָה מֵעֵין שָׁלֹשׁ – בְּרָכָה הַנֶּאֱמֶרֶת לְאַחֵר אֲכִילַת מְזוֹנוֹת, פֵּרוֹת מִשִבְעַת הַמִּינִים וּלְאַחֵר שְתִיָית יַיִן. בְּרָכָה זוֹ כּוֹלֶלֶת מֵעֵין 33 הַבְּרָכוֹת הַמֵצוּיוֹת בְּבִרְכַת הַמָּזוֹן, הִיא נִקְרֶאת גַּם "עַל הַמִּחְיָה", עַל שֵׁם מִלִּים אֵלּוּ הַפּוֹתְחוֹת בְּרָכָה זוֹ.
 
ט. בִּרְכּוֹת הַנֵהֶנִין וְהַהוֹדָאָה – בְּרָכוֹת הַנֶּאֱמָרוֹת לִפְנֵי הַנָּאָה אוֹ אֲכִילַת מַאֲכָלִים מִסּוּגִים שׁוֹנִים, יֵשׁ לְאוֹמְרַן כִּי: אָסוּר לוֹ לְאָדָם שֶׁיֵּהֶנֶה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה בְּלֹא בְּרָכָה" (בְּרָכוֹת ל"ה, א)."בִּרְכּוֹת הַהוֹדָאָה" – בְּרָכוֹת הַנֶּאֱמָרוֹת כְּתוֹדָה וּתְפִלָּה לקב"ה, כְּ"עַל הַנִּסִים" וְעוֹד.
 
י. בִּרְכַּת הַזִימוּן – שְׁלֹשָׁה בְּנֵי אָדָם שֶׁאָכְלוּ פַּת כְּאֶחָד, חַיָּבִים לְהִצְטָרֵף יַחַד לְבִרְכַת הַמָּזוֹן. לִפְנֵי הַבְּרָכָה, אֶחָד מְזַמֵּן וְאוֹמֵר: "רַבּוֹתַי נְבָרֵךְ" וכו' וְאִם הֵם עֲשָׂרָה , הַמְזַמֶן אוֹמֶר:"נְבָרֵךְ אֱלוֹקֶינוּ" וכו'.
 
יא. נְטִילַת יָדַיִם – רְחִיצַת הַיָּדַיִם בְּמַיִם עַל יְדֵי כְּלִי מִיָּד בְּהַשְכָּמָת הַבֹּקֶר,שָׁלֹשׁ פְּעָמִים עַל כֹּל יָד לְסֵרוּגִין. חֲכָמִים חִייְבוּ בִּנְטִילָה זוֹ: א. כִּי הָאָדָם נַעֲשֶׂה בַּבֹּקֶר כִּבְּרַיָה חָדָשָׁה. ב. עַל יְדֵי הַנְּטִילָה הוּא מֵסִיר אֶת הָרוּחַ הָרָעָה הַשּׁוּרָה עַל הַיָּדַיִם בַּלַּיְלָה. חֲכָמִים חִייְבוּ לִטוֹל יָדַיִם גַּם לִפְנֵי אֲכִילַת לֶחֶם, מִשּׁוּם קְדֻשָּׁה וְהַקְפָּדָה עַל נְקִיּוּת. לְאַחַר הַנְּטִילָה יֵשׁ לְבָרֵךְ: " עַל נְטִילַת יָדַיִם". אָסוּר לְהַפְסִיק בְּדִבּוּר עַד לְאַחַר בִּרְכַּת הַמּוֹצִיא עַל הַלֶּחֶם.
יב. פַּרְוֶה – מַאֲכָל שֶׁאֵינוֹ בְּשָרִי וְאֵינוֹ חָלָבִי, הוּא נִקְרָא גַּם סְתָמִי. מַאֲכָל כָּזֶה מוּתָר לֶאֱכֹל גַּם בִּסְעֻדָּה בְּשָׂרִית וְגַם בִּסְעֻדָּה חלבית (וְכָךְ הַדִּין לְגַבִּי כֵּלִים, סְפוֹג וְעוֹד).
 
יג. מַתָּן בַּסֶּתֶר – נְתִינַת צְדָקָה, כָּךְ שֶׁהַנּוֹתֵן לֹא יוֹדֵעַ לְמִי נְתָנָה וּמְקַבֵּל הַצְּדָקָה לֹא יוֹדֵעַ מִמִּי קִבְּלָהּ.
 
יד. כִּבּוּד אָב וְאִם – הַדִיבֵּר הַחֲמִישִׁי בֲּעֲשֶרֶת הַדִּבְּרוֹת. הַמְּקַיֵּם מִצְוָה זוֹ זוֹכֶה לַאֲרִיכוּת יָמִים (שְׁמוֹת כ',י"ב).חייב כָּל אֶחָד לְכַבֵּד אֶת הוֹרַיו כָּרָאוּי, לִירֹא מֵהֶם, וְלִגְמוֹל לָהֶם עַל כָּל טוֹב שֶׁעָשׂוּ לְמַעֲנוֹ.
 
טו. בִּקוּר חוֹלִים – מִצְוָה גְּדוֹלָה לְבַקֵּר אָדָם חוֹלֶה ,לְסַיַּע לוֹ כְּכָל הַנִדְרַש' לְהִתְפַּלֵּל לְהַחְלָמַתוֹ וּלְבָרְכוֹ בִּרְפוּאָה שְׁלֵמָה. מִצְוָה זוֹ כְּלוּלָה בְּמִצְוָות:"וְאֲהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ " [וְיִקְרָא י"ט, י"ח], וְהִיא מֵהַדְּבָרִים שֶׁהָאָדָם אוֹכֵל פֵּירוֹתֶיהֶם בָּעוֹלָם הַזֶה , וְהַקֶרֶן קַיֶּמֶת לוֹ לָעוֹלָם הַבָּא.
 
טז. מִצְווֹת עָשֶׂה, מִצְווֹת לֹא תַּעֲשֶׂהבַּתּוֹרָה יֵשׁ תרי"ג (613) מִצְווֹת, מֵהֶן רמ"ח (248) "מִצְווֹת עָשֶׂה"- כְּלוֹמַר: חוֹבָה לַעֲשׂוֹת פְּעֻלָּה כָּלְשֶהִי , וְשס"ה (365) "מִצְוַת לֹא תַּעֲשֶה" (לַאוִים)- כְּלוֹמַר: חוֹבָה לְהִמָּנַע מְעֲשִייָת מַעֲשֶׂה כָּלְשֶׁהוּ.
 
יז. מִצְווֹת עָשֶׂה שֶׁהַזְּמַן גְרַמָןמִצְווֹת עָשֶׂה שֶׁהַזְּמָן גּוֹרֵם אֶת הַחוֹבָה לְקִיוּמַן, כְּגוֹן: סֻכָּה, שׁוֹפָר, מְגִלָּה וְעוֹד. נָשִׁים פְּטוּרוֹת מִלְקָייֵם מִצְווֹת אֵלּוּ הַתְּלוּיוֹת בִּזְמַן.
 
יח. הרב אברהם יצחק הכהן קוק – היה הרב הראשי האשכנזי הראשון בארץ ישראל,פוסק, מקובל והוגה דעות. נחשב לאחד מאבות הציונות הדתית. הרב קוק עלה לארץ ישראל בתרס"ד, (1904) בתקופת העלייה השנייה ופיתח משנה אוהדת ביחס לציונות וליישוב החדש. נתמנה לרבן של יפו והמושבות ואחר כך לרבה האשכנזי של ירושלים. הקים את הרבנות הראשית לארץ ישראל בה כיהן כרב הראשי האשכנזי הראשון, וכן ייסד את ישיבת מרכז הרב. הגותו, שעלתה על הכתב בספרים שחיבר ושנערכו מכתביו בעיקר בתחומי האגדה,פילוסופיה, ומוסר, היא מרכיב משמעותי בהשקפת העולם של זרמים שונים בציונות הדתית וביהדות בכלל.
 
יט. הרבנות הראשית לישראל – היא המוסד הרבני העליון מטעם מדינת ישראל, וכוללת את בית הדין הרבני הגדול ומערכת השולטת על מינוי רבנים ודיינים, התקנת תקנות, הפעלת מערכת הכשרות ועוד. ברבנות הראשית מכהנים שני רבנים, אשכנזי וספרדי, שמחזיק גם בתואר המסורתי הראשון לציון. כל אחד מהרבנים הראשיים עומד בראש מועצת הרבנות הראשית או בית הדין הרבני הגדול, כאשר הם מתחלפים באמצע זמן כהונתם. הרבנים הראשיים נבחרים לתקופה של 10 שנים והם אינם יכולים להתמודד לכהונה שנייה רצופה.