מושגים לחודש תשרי

מושגים לחודש תשרי
 
א. עֲשֶרֶת הֲרוּגֵי מַלְכוּת– עֲשָׂרָה תְּנָאִים מִגְדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל, שְנֵהֶרְגוּ על קִדּוּשׁ הַשֵׂם, מֵאַחַר וְהֵם לִּמְּדוּ תּוֹרֶה אֶת תַּלְמִידֵיהֶם בְּנִגּוּד לְגְזֵרַת אַדְרִיָנוּס קֵיסָר רוֹמָא. נָהוּג לְהַזְכִּיר מַעֲשֶׂה זֶה בִּתְפִלַּת מוּסָף שֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים וּבְקִינוֹת בְּתִשְׁעָה בְּאָב.
 
ב. הַקְהֵל – בְּיּוֹם א' שֶׁל חֹל הַמּוֹעֵד סֻכּוֹת בְּמוֹצָאֵי שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה, מִצְוָה עַל כֹּל עַם יִשְׂרָאֵל-גְבַרִים, נָשִׁים וַטַף – לְהִקַהֵל בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, כְּדֵי לִשְׁמֹעַ קְרִיאַת מִסְפָּר פָּרְשִׁיוֹת מִסֵּפֶר דְּבָרִים מִפִּי הַמֶּלֶךְ (דְּבָרִים ל"א, י'-י"ג) הַיּוֹם נָהוּג לְהִתְאַסֶף, בְּעִקָּר לְיָד הַכֹּתֶל הַמַּעֲרָבִי, כְּ "זֵכֶר הַקָּהָל".
 
ג. דַּבָר הַאֲבֶד – מְלָאכָה שֶׁמוּתָר לַעֲשוֹתָה בְּחֹל הַמּוֹעֵד, אִם יִגַרֵם הֶפְסֵד מָמוֹן נִיכָּר כְּתוֹצָאָה מַאִי עֲשִייַתָה.
 
ד. שַׁבָּת תְּשׁוּבָה (שׂוּבָה) – הַשַּׁבָּת שֶׁבְּתוֹךְ עֲשֶרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה, הִיא נִקְרֶאת גַּם "שַׁבָּת שוּבָה" כִּי הַהַפְטָרָה שֶׁקּוֹרְאִים בָּהּ פּוֹתַחַת בַּמִילִים: "שוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹקֶיךָ" (הוֹשֵעַ י"ד,ב'). נָהוּג בְּשַׁבָּת זוֹ שֶׁהָרַב דּוֹרֵשׁ בְּעִנְיָנִי תְּשׁוּבָה וְהַיָּמִים הַנּוֹרָאִים.
 
ה. הוֹשַׁעְנָא רָבָּא – הַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שֶׁל חַג הַסֻּכּוֹת, בּוֹ מַרְבִּים לוֹמַר "הוֹשָעֲנוֹת", תּוֹךְ כְּדֵי הַקַפָת בִּימָת בֵּית הַכְּנֶסֶת 7 פְּעָמִים. בְּסִיּוּמָן, חוֹבְטִים ב–5 עֲרַבוֹת 5 פְּעָמִים עַל הַקַּרְקַע. יוֹם זֶה הוּא גְּמַר חִיתוּם הַדִּין שֶׁהֵחֵל בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, לָכֵן מַרְבִּים בּוֹ בִּתְפִלָּה, וְהוּא דּוֹמֶה בִּמְעַט לְיוֹם הַכִּפּוּרִים. בַּלַּיְלָה הַקֹּדֶם נָהוּג לוֹמַר אֶת " תִּקּוּן לֵיל הוֹשַׁעְנָא רַבָּא", בּוֹ נָהוּג לִקְרֹא אֶת כֹּל סֵפֶר דְּבָרִים.
 
ו. הוֹשָעֲנוֹת –  א. פִּיּוּטֵי תְּפִלָּה, שֶׁבַח וּבַקָּשׁוֹת לַקב"ה, לְפִי סֵדֶר הַ-א"ב, הַפּוֹתְחִים בְּמִלִּים " הוֹשַׁעְנָא". נָהוּג לוֹמַר פִּיּוּטִים אֵלּוּ בְּחַג הַסֻּכּוֹת בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, בִּשְׁעַת הַקָּפוֹת הַבִּימָה עִם אַרְבַּעַת הַמִּינִים.
ב. הַעֲרָבוֹת שְחוֹבְטִים בָּהֶן בַּקַּרְקַע, לְאַחֵר סִיּוּם הַתְּפִלּוֹת הַמְּיֻחָדוֹת בְּהוֹשַׁעְנָא רָבָּא.
 
 
ז. חִבּוּט עֲרָבָה – בְּהוֹשַׁעֲנָא רַבָּה, בִּגְמַר הַהַקָּפוֹת, נָהוּג עַל פִּי "מִנְהָג נְבִיאִים", לָקַחַת 5 בַּדֵי עֲרָבָה הַאֲגוּדִים יַחְדָּו, ולַחֲבוֹט בַּהֵם 55 חֲבָטוֹת עַל הַקַּרְקַע לְאַחַר אַמִירַת תְּפִלַּת "קוֹל מְבַשֵּׂר".
 
ח. חֹל הַמּוֹעֵד – הַיָּמִים שֶׁבֵּין הַחַג הָרִאשׁוֹן לַחַג הָאַחֲרוֹן בְּסֻכּוֹת וּבְפֶסַח. אֵלּוּ יְמֵי מוֹעֵד וְשִׂמְחָה, אַךְ קְדוּשָתָם אֵינָהּ שָׁוָה לִקְדוּשַׁת הַחַג עַצְמוֹ, וְלָהֶם הֲלָכוֹת מְיֻחָדוֹת. 
 
ט. בִּרְכַּת  הַחֹדֶשׁ – בְּכָל שַׁבָּת שֶׁלִּפְנֵי רֹאשׁ חֹדֶשׁ (חוּץ מִתִּשְׁרֵי), נָהוּג לְבָרֵךְ אֶת הַחֹדֶשׁ הַקַרֵב, בְּבֵית הַכְּנֶסֶת לְאַחַר הַקְּרִיאָה בַּתּוֹרָה, לְהַכְרִיז אֶת הַיּוֹם אוֹ הַיָּמִים בּוֹ הוּא יָחוּל וּלְבַקֵּשׁ בַּקָּשׁוֹת לְחֹדֶשׁ טוֹב.
 
י. מוֹלָד  – הַזְּמַן בִּתְחִלַּת כֹּל חֹדֶשׁ בּוֹ הַיָּרֵחַ מִתְחֲדֶש וְזֹאת ,כַּאֲשֶׁר הוּא נִמְצָא בְּקַו יָשָׁר בֵּין כַּדּוּר הָאָרֶץ וּבֵין הַשֶּׁמֶשׁ. נָהוּג לְהַכְרִיז בְּעֵת "בִּרְכַּת הַחוֹדֶש" מָתַי יָחוּל זְמַן זֶה בַּשָׁבוּעַ הַקָּרוֹב.
 
יא. אַתָּה יָצַרְתָּ – תְּפִלָּה מְיֻחֶדֶת הַנֶּאֱמֶרֶת בַּבְּרָכָה הָאֶמְצָעִית שֶׁל תְּפִלַּת הָעֲמִידָה שֶׁל תְּפִלַּת מוּסָף בְּשַׁבָּת שֶׁחַל בָּהּ רֹאשׁ חֹדֶשׁ, הִיא נֶאֱמֶרֶת בִּמְקוֹם הַנוֹסָח הָרָגִיל הַנֶּאֱמָר בְּכָל שַׁבָּת.
 
יב. מַיִם אַחֲרוֹנִים – מַיִם שֶׁנָּהוּג לִטֹּל בַּהֵם אֶת הַיָּדַיִם בְּסוֹף הַסְּעֻדָּה לִפְנֵי בֵּרַכְתָּ הַמָּזוֹן. חז"ל תִּקְּנוּ זֹאת מֵחֲשָׁשׁ שֶׁמֶּלַח סְדוֹמִית, בּוֹ הִשְׁתַּמְּשׁוּ בַּסְּעֻדָּה, הַמָּצוּי עַל הַיָּדַיִם יִגְרֹם לְעִוָּרוֹן.
 
יג. מַיִם רִאשוֹנִים – מַיִם שֶׁנּוֹטְלִים בַּהֵם יָדַיִם לִפְנֵי הַסְּעֻדָּה.
 
יד. חֵרֶם דֵּרַבֵּינוּ גֵרְשוֹם – אִסּוּרִים שֶׁהִטִּיל רַבֵּינוּ גֵרְשוֹם מֵאוֹר הַגּוֹלָה (חַי בַּשָּׁנִים: ד' תש"כ (960) – ד' ת"ת (10400)) עַל בְּנֵי אַשְכֵּנַז כְּגוֹן: אִסּוּר לָשֵׂאת שְׁתֵּי נָשִׁים, אִסּוּר פְּתִיחַת מִכְתָּב בְּלִי רְשׁוּת הַכּוֹתֵב וְאִסּוּר גֵּרוּשׁ אִשָּׁה שֶׁלֹּא מִרְצוֹנָה.
 
טו. לָשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ – כִּנּוּי לַלָּשׁוֹן הָעִבְרִית בָּהּ נִכְתֵבוּ כִּתְבֵי הַקֹּדֶשׁ.
טז. קְרִי וּכְתִיב – מִלִּים בַּתַּנַ"ךְ שֶׁיֵּשׁ לִקְרֹא אוֹתָן אַחֶרֶת מִמַּה שֶׁהֵן כְּתוּבוֹת. קְבִיעָה זוֹ נֶעֶשְׂתָה עַל יֵדֶי בְּעָלֵי הַמְּסוֹרָה. הַמִּלָּה, כְּפִי שֶׁיֵּשׁ לְקוֹרְאָה, כְּתֻבָּה בְּצַד הַפָּסוּק, אוֹ בְּתַחְתִּית הָעַמּוּד וּמֵצוּיֵנֶת עַל יֵדֶי סִימָן מְיֻחָד.