מושגים לחודש חשון

מושגים לחודש חשוון
 
א. גְּבוּרוֹת גְּשָׁמִים – הַזְכָּרָת גְדוּלָתוֹ שֶׁל הקב"ה כְּ"מֵשִיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם ",בְּבִרְכַּת "גְּבוּרוֹת" שֶׁהִיא הַבְּרָכָה הַשְּׁנִיָּיה שֶׁל תְּפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה .חֲזַ"ל קַבְעוּהָ בִּבְרָכָה זוֹ, כִּי: "שְקוּלָה יְרִידַת הַגְּשָׁמִים כִּתְחִיַּת הַמֵּתִים" (בְּרָכוֹת ל"ג,א'), הוֹאִיל וְעַל יְדֵי הַגֶּשֶׁם גְּדֵלָה הַתְּבוּאָה הַמְּבִיאָה חַיִּים לַעוֹלָם. מַתְחִילִים לְאֹמְרָה בִּתְפִלַּת מוּסָף שֶׁל שְׁמִינִי עֲצֶרֶת, עַד תְּפִלַּת מוּסָף שֶׁל יוֹם טוֹב רִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח.
 
ב. שְׁאִילַת גְּשָׁמִים – מִז' מַר-חֶשְׁוָן מַתְחִילִים לְבַקֵּשׁ עַל יְרִידַת הַגְּשָׁמִים, בִּתְפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה בְּ"בִּרְכַּת הַשָּׁנִים". הַבַּקָּשָׁה הִיא "וְתַן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה". מִמּוֹצָאֵי יוֹם טוֹב רִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח, מְשַׁנִּים אֶת הַנוֹסָח בִּבְרָכָה זוֹ, וְאוֹמְרִים :"וְתֵן בְּרָכָה".
 
ג.  גֵּר-גּוֹי שֶׁקִּבֵּל עָלָיו אֶת מִצְווֹת הַיַּהֲדוּת, לְאַחֵר שֶמַל וְטָבַל לִפְנֵי בֵּית דִּין לְשֵׁם גֵּירוּת, אָדָם כָּזֶה נִקְרָא – "גֵּר צֶדֶק". מִצְוָה לֶאֱהֹב אוֹתוֹ, וּלְסַיַּע לוֹ בְּכֹל אֲשֶׁר יִזְדָקֵק (דְּבָרִים י', י"ט).
 
ד.גֵּר תּוֹשָׁב – גּוֹי שֶׁקִּבֵּל עָלָיו שֶׁלֹּא לַעֲבֹד עֲבוֹדָה זָרָה וְלִשְׁמֹר אֶת שֶׁבַע מִצְווֹת בְּנֵי נֹח. לְגוֹי כָּזֶה מוּתָר לַשֶׁבֶת בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְיֵשׁ לוֹ זְכֻיּוֹת מְיֻחָדוֹת.
 
ה. הוֹנָאָה – א. " הוֹנָאַת מָמוֹן": רַמָּאוּת בְּעִנְיָנֵי מֵקָּח וּמִמְכָּר (וְיִקְרָא כ"ה,
י"ד). הַשִּׁעוּר הַנֶּחֱשָׁב כְּהוֹנָאָה הוּא : שְׁתּוּת– 6\1 מֵעֵרֶךְ הַחֵפֶץ הַנִּמְכָּר.
ב. "הוֹנָאַת דְּבָרִים": פְּגִיעָה בְּרִגָשׁוֹת הַזוּלָת, הַשְׁפָּלָה, אוֹ הַקְנָטָה עַל יְדֵי דִּבּוּר (וְיִקְרָא כ"ה, י"ז). לְדַעַת חֲכָמִים הִיא חֲמוּרָה יוֹתֵר מֵהוֹנָאָה וְרַמָּאוּת בְּעִנְיָנִי מָמוֹן כִּי הִיא אֵינָהּ נִתֶּנֶת לַהֲשָׁבָה וְתִקּוּן( בָּבַא מֵצִיעָא נ"ח, ב').
ו. הוֹצָאָת שֵּׂם רַע – סִפּוּר דִּבְרֵי שֶׁקֶר וּגְנַאי עַל אָדָם, הַיְּכוֹלִים לְהָרַע לוֹ אוֹ לִפְגֹעַ בִּשְמוֹ הַטּוֹב. דָּבָר זֶה אָסוּר בְּאִסּוּר חֲמוּר.
 
ז. הֵיזֶק רֵאִיָה – נֵזֶק הַנִגְרַם עַל יְדֵי אָדָם הָרוֹאֶה אֶת מַה שֶּׁנַּעֲשֶׂה בֶּחָצֵר חֲבֵרוֹ, דָּבָר זֶה מַגְבִּיל אֶת פְּרַטִיוּתוֹ וְגוֹרֵם לְקִנְאָה וְצָרוּת עַיִן.
   
ח. רֹאשׁ חֹדֶשׁ – רֵאשִיתוֹ שֶׁל כֹּל חֹדֶשׁ, פְּעָמִים הוּא יוֹם אֶחָד וּפְּעָמִים הוּא יוֹמָיִים (יוֹם ה-30 שֶׁל הַחֹדֶש שֶׁעָבַר וְהַיּוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁל הַחֹדֶשׁ הֶחָדָש).בִּתְפִילָת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה וּבְבִרְכַת הַמָּזוֹן מוֹסִיפִים " יַעֲלֶה וְיָבוֹא " לְאַחַר תְּפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה בְּשַׁחֲרִית אוֹמְרִים " חֲצִי הַלֵּל ", וּלְאַחַר קְרִיאַת הַתוֹרָה הַמְּיֻחֶדֶת לְרֹאשׁ חֹדֶשׁ מִתְפַּלְּלִים תְּפִלַּת מוּסָף הַמְּיֻחֶדֶת לְיוֹם זֶה.
 
ט. בּוֹרֵא נְפָשׁוֹת – בְּרָכָה הַנֶּאֱמֶרֶת לְאַחֵר אֲכִילַת יְרָקוֹת, פֵּרוֹת שֶׁאֵינָם מִשִבְעַת הַמִּינִים וּמַאֲכָלִים שֶׁאֵינָם מִגִידוּלֵי קַרְקַע, כְּגוֹן: בֵּיצָה, בָּשָׁר וכו', וּלְאַחַר שְתִייַת מַשְׁקֶה מִלְּבַד יַיִן.
 
י. בְּרָכָה אַחֲרוֹנָה -בְּרָכָה הַנֶּאֱמֶרֶת לְאַחַר אֲכִילָה אוֹ שְׁתִיָּה ("בּוֹרֵא נְפָשׁוֹת","בְּרָכָה מֵעַיִן שָׁלֹשׁ","בִּרְכַּת הַמָּזוֹן).
 
י"א. בְּרָכָה מֵעֵין שָׁלֹשׁ – בְּרָכָה הַנֶּאֱמֶרֶת לְאַחֵר אֲכִילַת מְזוֹנוֹת, פֵּרוֹת מִשִבְעַת הַמִּינִים וּלְאַחֵר שְתִיָית יַיִן. בְּרָכָה זוֹ כּוֹלֶלֶת מֵעֵין 3 הַבְּרָכוֹת הַמֵצוּיוֹת בְּבִרְכַת הַמָּזוֹן, הִיא נִקְרֶאת גַּם " עַל הַמִּחְיָה ", עַל שֵׁם מִלִּים אֵלּוּ הַפּוֹתְחוֹת בְּרָכָה זוֹ.
 
י"ב. בִּרְכוֹת הַשַּׁחַר – בִּרְכּוֹת הוֹדָיָה וְשֶׁבַח לקב"ה , שֶׁבָּרָא אֶת כֹּל צֹרְכֵי הָעוֹלָם לְהַנַאָת בְּנֵי הָאָדָם.
 חֲכָמִים חִיְיבוּ לְבָרֵךְ בְּרָכוֹת אֵלּוּ בְהַשְכַּמָת הַבֹּקֶר, וְהֵן פּוֹתְחוֹת אֶת תְּפִלַּת שַׁחֲרִית.
 
י"ג.  בְּרָכָה מְעֵין שֶׁבַע-בְּרָכָה הַנֶּאֱמֶרֶת בְּסוֹף תְּפִלַּת עַרְבִית שֶׁל שַׁבָּת לְאַחֵר "וַיְכֻלוּ", בָּה יֵשׁ קִצּוּר שֶׁל 7 הַבְּרָכוֹת שֶׁל תְּפִלַּת הָעֲמִידָה שֶׁל לֵיל שַׁבָּת.
 
י"ד. ברכת הגומל – ברכת הודיה לקב"ה, שמברך חולה מסוכן שנתרפא, חבוש בבית האסורים שיצא לחופשי, ההולך במדבר שהגיע ליישוב, והנוסע בים שהגיע ליבשה, וכל מי שניצל מסכנה ודאית. נהוג לאומרה בעת העלייה לתורה, בפני עשרה אנשים.
 
ט"ו בִּרְכַּת הַטּוֹב וְהַמֵיטִיבא. הַבְּרָכָה הָרְבִיעִית בְּבִרְכַּת הַמָּזוֹן, הִיא נִתְקֵנָה עַל יְדֵי חֲכְמֵי יַבְנֶה לְאַחַר שֶהַרוּגֵי בֵּיתַר הוּבְאוּ לִקְבוּרָה (ברכות מ"ח , ב'). ב. בְּרָכָה עַל כֹּל דָּבָר שֶׁיֵּשׁ לָאָדָם טוֹבָה וְהַנָּאָה מֵרוּבָּה מִמֶּנוֹ, וְיֵשׁ לוֹ שֻׁתָּף לְכָךְ.
 
ט"ז. בִּרְכַּת הַמַּפִּיל – בְּרָכָה הַנֶּאֱמֶרֶת בְּ"קְרִיאַת שְׁמַע עַל הַמִּטָּה" לִפְנֵי הַשֵּׁינָה.
 
י"ז. בִּרְכּוֹת הָרְאִיָּה וְהַשְׁמִיעָה – בְּרָכוֹת הַנֶּאֱמָרוֹת בְּעֵת רֵאִייָת מְקוֹמוֹת וּדְבָרִים מְיֻחָדִים, כְּגוֹן: מָקוֹם שֶׁנַּעֲשֶׂה בּוֹ נֵס וכו', וְכֵן בְּעֵת שְׁמִיעַת בְּשוֹרוֹת אוֹ קוֹלוֹת מְיֻחָדִים, כְּגוֹן: בָּרָק, רַעַם וכו'.
 
י"ח. בִּרְכוֹת הַתּוֹרָה – בְּרָכוֹת שֶׁאֹמֵר הָעוֹלֶה לַקְּרִיאָה בְּתוֹרָה. הַבְּרָכָה לִפְנֵי הַקְּרִיאָה הִיא: "אֲשֶׁר בָּחַר בַּנוּ" וְהַבְּרָכָה אַחֲרֶיהָ הִיא: "אֲשֶׁר נָתַן לָנוּ". בִּרְכַּת הַתּוֹרָה נֶאֱמֶרֶת גַּם בִּפְתִיחַת תְּפִלַּת שַׁחֲרִית בְּבִרְכַּת הַשַּׁחַר.
 
י"ט. בִּרְכַּת הָרֵיחַ – בְּרָכָה הַנֶּאֱמֶרֶת לִפְנֵי הַרַחָת רֵיחַ טוֹב שֶׁל בְּשָמִים, צְמַחִים וְכַדּוֹמֶה. יֵשׁ לְכָךְ בְּרָכוֹת שׁוֹנוֹת בְּהֶתְאֵם לְסוּג הֵרֵיחַ, וְהֵן: "בּוֹרֵא מִינֵי בְּשָׂמִים", "בּוֹרֵא עֲצֵי בְּשָׂמִים", "בּוֹרֵא עִשְבֵי בְּשָׂמִים" וְ"הַנוֹתֵן רֵיחַ טוֹב בַּפֵּירוֹת".
 
כ. בִּרְכַּת הַמִּצְווֹת – בְּרָכָה הַנֶּאֱמֶרֶת לִפְנֵי עַשִיּיָת מִצְוָה. הַמְּבָרֵךְ, מִיָּד לְאַחַר הַבְּרָכָה "עוֹבֵר לְעֲשִייָתַן" –לְקִיּוּם הַמִּצְוָּה.

 

כ"א. הַשָּׁגַת גְּבוּל – אָסוּר מֵהַתּוֹרָה לָאָדָם לְשַׁנּוֹת אֶת הַסִּימָנִים שֶׁל תְּחוּמֵי הַקַּרְקָעוֹת שֶׁבֵּינוֹ לְבֵין חֲבֵרוֹ, כָּךְ שֶׁקַּרְקַע חֲבֵרוֹ תִּכָּנֶס לְתוֹךְ שִׁטְחוֹ (דְּבָרִים י"ט, י"ד). חֲכָמִים אָסְרוּ גַּם לְהִכָּנֵס לְשִׁטְחוֹ שֶׁל אָדָם, אִם יֵשׁ בְּכָךְ מִשּׁוּם קִפּוּחַ פַּרְנָסָתוֹ.