מושגים לחודש חשון

מושגים לחודש חשוון
 
א. שְׁאִילַת גְּשָׁמִים – מִז' מַר-חֶשְׁוָן מַתְחִילִים לְבַקֵּשׁ עַל יְרִידַת הַגְּשָׁמִים, בִּתְפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה בְּ"בִּרְכַּת הַשָּׁנִים". הַבַּקָּשָׁה הִיא "וְתַן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה". מִמּוֹצָאֵי יוֹם טוֹב רִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח, מְשַׁנִּים אֶת הַנוֹסָח בִּבְרָכָה זוֹ, וְאוֹמְרִים :"וְתֵן בְּרָכָה".
 
ב. בִּרְכַּת הַזִימוּן – שְׁלֹשָׁה בְּנֵי אָדָם שֶׁאָכְלוּ פַּת כְּאֶחָד, חַיָּבִים לְהִצְטָרֵף יַחַד לְבִרְכַת הַמָּזוֹן. לִפְנֵי הַבְּרָכָה, אֶחָד מְזַמֵּן וְאוֹמֵר: "רַבּוֹתַי נְבָרֵךְ" וכו' וְאִם הֵם עֲשָׂרָה , הַמְזַמֶן אוֹמֶר:"נְבָרֵךְ אֱלוֹקֶינוּ" וכו'.
 
ג. בִּרְכַּת הַחַמָּה – בְּרָכָה הַנֶּאֱמֶרֶת בְּיוֹם רְבִיעִי בַּבֹּקֶר עִם הֵנֵץ הַחַמָּה, בִּתְּחִלַּת תְּקוּפַת נִיסָן, פַּעָם בְּ- 28 שָׁנִים, כַּאֲשֶׁר הַחַמָּה מַגִּיעָה לְאוֹתוֹ מָקוֹם בַּשָּׁמַיִם בּוֹ הִיא הָיְתָה בְּמַעֲשֶׂה בְּרֵאשִׁית (זֶה נִקְרָא-"מַחֲזוֹר חַמָּה" אוֹ "הַמַּחֲזוֹר הַגָּדוֹל") בְּרָכָה זוֹ נֶאֱמְרָה לָאַחֲרוֹנָה בִּשְׁנַת תשמ"א.
 
ד. בִּרְכַּת הַמִּינִים – הַבְּרָכָה הַ-12 בִּתְפִלַּת 18 (הִיא לְמַעֲשֶׂה הַבְּרָכָה הַ-19 וְהָאַחֲרוֹנָה שֶׁנִּכְנְסָה לִתְפִלָּה זוֹ), שְתִקֵן רַבָּן גַמְלִיאל בְּיַבְנֶה עַל אָבְדָן הַמִּינִים-יְהוּדִים אַפִּיקוֹרְסִים שְהִתְרַבּוּ בְּאוֹתָם הַיָּמִים. הִיא נִתְחֲבְּרָה עַל יְדֵי שְׁמוּאֵל הַקָּטָן.
 
ה. בִּרְכַּת הַשִּׁיר-בִּרְכַּת שֶׁבַח לַקב"ה , הַנֶּאֱמֶרֶת עַל הַכּוֹס הָרְבִיעִית בְּלֵיל הַסֵּדֶר. יֵשׁ אוֹמְרִים, שֶׁהַכַּוָּנָה לְ"יֵהַלֵלוּך ה' אֱלוֹקֵינוּ"- הַבְּרָכָה הַנֶּאֱמֶרֶת תָּמִיד לְאַחֵר הַהַלֵּל. וְיֵשׁ אוֹמְרִים, שֶׁהַכַּוָּנָה ל"נִשְמַת כֹּל חַי" – הַנֶּאֱמֶרֶת בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב לְאַחַר פְּסוּקֵי דְּזִמְרָה. 
 
ו. הַבִינֵנוּ – תְּפִלָּה מְקוּצֶרֶת שֶׁל 13 הַבְּרָכוֹת הָאֶמְצָעִיּוֹת שֶׁל תְּפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה, הַנֶּאֱמֶרֶת בִּשְׁעַת סַכָּנָה כַּאֲשֶׁר לֹא נִתָּן לוֹמַר תְּפִלָּה זוֹ בִּשְלֵמוּתָה, הִיא נִקְרֶאת גַּם-" מֵעֵין שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה".
 
ז. וַתוֹדִיעֵנוּ – בְּיוֹם טוֹב שֶׁחַל לִהְיוֹת בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת, מוֹסִיפִים תְּפִלָּה קְצָרָה בִּתְפִלַּת הָעֲמִידָה שֶׁל עַרְבִית-מֵעֵין הַבְדָּלָה "וַתוֹדִיעֵנוּ ה' אֱלוֹקֶינוּ" וכו'.  
 
ח. אֵין מַעֲבִירִין עַל הַמִּצְווֹת – מִצְוָה הַבָּאָה לִידֵי אָדָם, אֲסוּר לוֹ לַעֲבֹר עָלֶיהָ וְלֹא לְקָיְימָה כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לַעֲסֹק בְּמִצְוָה אַחֶרֶת, אֶלָּא עָלָיו לְקָיְימָה מִיָּד (רש"י שְׁמוֹת י"ב, י"ז).
 
ט. בֵּרֹב עַם הַדְרַת מֶלֶךְ – יֵשׁ הִידוּר בְּקִיּוּם מִצְווֹת בַּמָּקוֹם שֶׁיֵּשׁ יוֹתֵר אֲנָשִׁים, כְּגוֹן: לְהִתְפַּלֵּל בְּבֵית כְּנֶסֶת שֶׁיֵּשׁ בּוֹ יוֹתֵר מִתְפַּלְּלִים (עַל פִּי מִשְלֵי י"ד ,כ"ח).
 
י. בה"ב – תַּעֲנִית בה"ב – יֵשׁ הַנּוֹהֲגִים לָצוּם בְּיָמִים שֵׁנִי, חֲמִישִׁי וְשֵׁנִי (בה"ב) מִיָּד לְאַחַר חָדְשֵׁי תִּשְׁרֵי וְנִיסָן, הוֹאִיל וּבֶחֳדָשִׁים אֵלּוּ הָיוּ חַגִים, וְיִתָּכֵן שֶׁשִׂמְחַת הַחַג גָּרְמָה לְחֵטְא וְהוֹלֵלוּת.
יֵשׁ הַנּוֹהֲגִים לוֹמַר סְלִיחוֹת בְּיָמִים אֵלּוּ, בִּתְפִלַּת שַׁחֲרִית לְאַחֵר תְּפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה.
 
יא. יוֹם כִּפּוּר קָטָן – סֵדֶר סְלִיחוֹת מְיֻחָד שֶׁנֶּאֱמַר בִּתְפִלַּת מִנְחָה בְּעֶרֶב רֹאשׁ חֹדֶשׁ. יֵשׁ נוֹהֲגִים לָצוּם בְּיוֹם זֶה כִּי בּוֹ מִתְכַּפְּרִים הַעָווֹנוֹת שֶׁל כֹּל הַחֹדֶשׁ.
 
יב. בִּרְכַּת הַלְּבָנָה – בְּרָכָה וּתְפִלָּה מְיֻחֶדֶת הַנֶּאֱמֶרֶת בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת שֶׁבִּתְחִלַּת כֹּל חֹדֶשׁ, כַּאֲשֶׁר רוֹאִים אֶת הַלְּבָנָה בְּחִידוּשָה.
יֵשׁ לְאוֹמְרָה מִ ג' בַּחֹדֶשׁ וְיֵשׁ נוֹהֲגִים מ ז' בַּחֹדֶשׁ, שֶׁאָז הַלְּבָנָה כְּבָר נִיכֶּרֶת וְעַד מַחֲצִית הַחֹדֶשׁ, שֶׁאָז הִיא מַתְּחִלָּה לְהִפָּגֵם. הַבְּרָכָה נֶאֱמֶרֶת תַּחַת כִּפַּת הַשָּׁמַיִם וּבְשִׂמְחָה רָבָּה, כִּי יִשְׂרָאֵל מוֹנִים לַלֵּבָנָה וְחִידוּשָה מְסַמֵּל אֶת גְּאוּלַת יִשְׂרָאֵל (תְּפִלָּה זוֹ נִקְרֶאת גַּם-"קִדּוּשׁ לְבָנָה").
 
יג. יַעֲלֶה וְיָבוֹא – תְּפִלָּה קְצָרָה שֶׁמּוֹסִיפִים בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ וּבַחַגִים, בְּבִרְכַּת "רֵצֶה" שֶׁבִּתְפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה וְלִפְנֵי בִּרְכַּת "וּבְנֶה יְרוּשָׁלַיִם" בְּבִרְכַּת הַמָּזוֹן.
 
יד. בָּרְכִי נַפְשִׁי – מִזְמוֹר ק"ד בִּתְהִלִּים הָעוֹסֵק בְּהִתְגַלוּת הקב"ה בַּטֶּבַע. נָהוּג לוֹמַר פֶּרֶק זֶה בְּשַׁבָּת לְאַחֵר תְּפִלַּת מִנְחָה, מֵהַשַּׁבָּת הָרִאשׁוֹנָה שֶׁלְּאַחַר סֻכּוֹת וְעַד לְשַׁבָּת הַגָּדוֹל שֶׁלִּפְנֵי פֶּסַח, וְכֵן בְּרַאשֵׁי חֳדָשִׁים לְאַחַר תְּפִלַּת שַׁחֲרִית.
 
טו. שִׁלּוּחַ הַקֵּן – מִי שֶׁנִּמְצָא בַּדֶּרֶךְ קֵן צִפּוֹר- אָסוּר לוֹ לָקַחַת אֶת הַגּוֹזָלִים מִן הַקֵּן לְעֵינֵי הַאֵם, אֶלָּא עָלָיו תְּחִלָּה לִשְׁלֹחַ אֶת הַאֵם, וְרַק אַחַר כָּךְ מוּתָר לוֹ לָקַחַת אֶת הַגּוֹזָלִים אוֹ אֶת הַבֵּיצִים (דְּבָרִים כ"ב, ו'-ז').