מושגים לחודש חשון

מושגים לחודש חשוון
א. רֵאשִׁית הַגֵּז – רֵאשִׁית הַצֶּמֶר שְנִגְזַז מִן הַצֹּאן- מִצְוָה לָתֵת אוֹתוֹ בְּמַתָּנָה לַכֹּהֵן (דְּבָרִים י"ח, ה'). אֵין לְמִצְוָה זוֹ שִׁעוּר מֵהַתּוֹרָה. חֲכַמִים קָבְעוּ שֶשִיעוּרָה לֹא פָּחוֹת מֵאֶחָד מִשִׁשִּׁים, וְהִיא אַחַת מֵכ"ד מַתָּנוֹת כְּהֻנָּה.
 
ב. שִׁלּוּחַ הַקֵּן – מִי שֶׁנִּמְצָא בַּדֶּרֶךְ קֵן צִפּוֹר- אָסוּר לוֹ לָקַחַת אֶת הַגּוֹזָלִים מִן הַקֵּן לְעֵינֵי הַאֵם, אֶלָּא עָלָיו תְּחִלָּה לִשְׁלֹחַ אֶת הַאֵם, וְרַק אַחַר כָּךְ מוּתָר לוֹ לָקַחַת אֶת הַגּוֹזָלִים אוֹ אֶת הַבֵּיצִים (דְּבָרִים כ"ב, ו'-ז').
 
ג. שַׁעַטְנֵז – בֶּגֶד הַאֲרוּג מִצֶּמֶר וּפִשְתִים יַחְדָּו, בֶּגֶד כָּזֶה אָסוּר מֵהַתּוֹרָה לְלוֹבְשוֹ (דְּבָרִים כ"ב,י"א).
 
ד. מְשוּח מִלְחָמָהכֹּהֵן שֶנִימְשַח בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה, תַּפְקִידוֹ הָיָה לְדַבֵּר עִם חַייָלֵי יִשְׂרָאֵל, לְעוֹדֵדָם וּלְחַזְקָם לִפְנֵי הַיְּצִיאָה לְמִלְחֶמֶת מִצְוָה אוֹֹ רְשׁוּת (דְּבָרִים כ' , א'- ב').
 
ה. בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָרִאשׁוֹן-לְאַחַר 480 שָׁנָה מִיצִיאַת מִצְרַיִם, בָּנָה שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ אֶת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָרִאשׁוֹן. הַמִּקְדָּשׁ עָמַד כ-410 שָׁנָה, עַד שֶׁנֶּחֱרַב עַל יְדֵי נְבוּכַדְנֶצַאר מֶלֶךְ בָּבֶל בְּתִשְׁעָה בְּאָב. בִּשְׁנַת ג' של"ח – 422 לפנה"ס.
 
ו. בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הַשֵּׁנִי-נִבְנֶה עַל יְדֵי עוֹלֵי בָּבֶל בֵּרְאשִׁית שִׁיבַת צִיּוֹן, וְנֶחֱרַב עַל יְדֵי טִיטוּס הרוֹמָאִי בְּתִשְׁעָה בְּאָב בִּשְׁנַת ג' תח"ל – 70 לסה"נ, עָמַד כ-420 שָׁנָה. כַּיוֹם נִשְׁאַר מִמֶּנּוּ רַק הַכֹּתֶל הַמַּעֲרָבִי, שֶׁהוּא הַחוֹמָה הַמַעֲרַבִית שֶׁל הַר-הַבַּיִת, וְעַל פִּי הַמָּסֹרֶת הַשְׁכִינָה לֹא זָזָה מִמֶּנוֹ מֵעוֹלָם.
 
ז. פָּרָשָׁה סְתוּמָה, פָּרָשָׁה פְּתוּחָה
"פָּרָשָׁה סְתוּמָה"- פָּרָשָׁה בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַכְּתֻבָּה בְּאוֹתָה שׁוּרָה בָּהּ הִסְתַּיְּמָה הַפָּרָשָׁה הַקּוֹדֶמֶת לָהּ, וּבֵינֵיהֶן יֵשׁ רֶוַח שֶׁל 9 אוֹתִּיוֹת.
" פָּרָשָׁה פְּתוּחָה"- פָּרָשָׁה בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַכְּתֻבָה בִּתְחִלַּת הַשּׁוּרָה, כַּאֲשֶׁר הַשּׁוּרָה בָּהּ הִסְתַּיְּמָה הַפָּרָשָׁה שֶׁקָּדְמָה לָהּ נִשְׁאֶרֶת רֵיקָה. בַּחוּמַשִים הַמוּדְפָּסִים מְסֻמָּנוֹת הַפַּרְשִיוֹת הַסְתוּמוֹת-בָּאוֹת ס, וְהַפְּתוּחוֹת-בָּאוֹת פ.
ח. בָּשָׁר וְחָלָב – בִּשּׁוּל בָּשָׁר וְחָלָב בְּיַחַד אָסוּר מִן הַתּוֹרָה. אִסּוּר זֶה נִזְכָּר 3 פְּעָמִים בַּתּוֹרָה: " לֹא תְּבַשֵּׁל גְּדִי בַּחָלֵב אִימוֹ" (שְׁמוֹת כ"ג , י"ט; שָּׂם ל"ד כ"ו; דְּבָרִים ד', כ"א), מִכָּאן לָמְדוּ חֲכָמִים, שֶׁאָסוּר לְבַשֵּׁל, לֶאֱכֹל וְלֵהָנוֹת מִכָּךְ.           
 
ט. טְרֵיפָה א. הַתּוֹרָה אָסְרָה לֶאֱכֹל בָּשָׁר שֶׁל בְּעָלֵי חַיִּים שֶׁנִּטְרַף אוֹ שֶׁנִּדְרַס עַל יְדֵי חַיָּה טוֹרֶפֶת (שְׁמוֹת כ"ב, ל') חֲכָמִים אָסְרוּ לֶאֱכֹל גַּם בָּשָׁר שֶׁל בַּעָל חַיִּים שֶׁנִּשְׁחַט כַּדִין אַךְ נִמְצְאוּ בּוֹ לִקּוּיִים מִלֵּידָה אוֹ מִמַּחֲלָה.
ב. כִּנּוּי לִבְשַׂר חָיָה טְמֵאָה אוֹ תַּעֲרֹבֶת שֶׁל בָּשָׁר וְחָלָב הַאָסּוּרִים בַּאֲכִילָה.
 
י. כִּסּוּי הַדָּם – מִצְוָה מֵהַתּוֹרָה לְכַסּוֹת בְּעָפָר אֶת הַדָּם שֶׁיָּצָא מֵחַיָּה טְהוֹרָה אוֹ מֵעוֹף טָהוֹר בְּעֵת הַשְּׁחִיטָה (וְיִקְרָא י"ז, י"ג).
 
יא. נֵבֵלָה – א. בְּהֵמָה אוֹ חַיָּה מֵתִים הָאֲסוּרִים מֵהַתּוֹרָה בַּאֲכִילָה (דְּבָרִים י"ד,כ"א), וְכֵן בִּנְגִיעָה וּבִנְשִׁיאָה  (וְיִקְרָא ה', ב') ב. כִּנּוּי לִבְּהֵמָה שֶׁנִּפְסָלָה לַאֲכִילָה בְּעֵת הַשְּׁחִיטָה.
 
יב. גִּיד הַנַשֶה – גִּיד עַל כַּף הַיָּרֵךְ שֶׁל בְּהֵמָה וְחָיָה טְהוֹרִים, הָאָסוּר בַּאֲכִילָה,זֶכֶר לְמַאֲבָק בֵּין יַעֲקב לְשָרוֹ שֶל עֵשַׂו (בְּרֵאשִׁית ל"ב ,ל"ג).
 
יג. יֵין נֶסֶך-יַיִן שֶׁל גּוֹי שֶנֵסָכוֹ לַעֲבוֹדָה זָרָה. יַיִן כָּזֶה, אָסוּר מִן הַתּוֹרָה (דְּבָרִים ל"ב, ל"ח) לִיהוּדִי לִשְׁתוֹת אוֹ לֵיהֵנוֹת מִמֶּנּוּ. חֲכָמִים גָּזְרוּ עַל שְׁתִייָת כֹּל יַיִן שֶׁל גּוֹי ["סְתַם יֵינָם"], גַּם אִם לֹא יָדוּעַ שֶנִתְנַסֶך לַעֲבוֹדָה זָרָה, כְּדֵי לְהַרְחִיק אֶת הַיְּהוּדִים מֵהַגּוֹיִים וּמִמִנְהַגֶיהֶם (שַׁבָּת י, ב').
 
יד. טַעַם עֶלְיוֹן וְטַעַם תַּחְתּוֹן עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת (שְׁמוֹת כ') מוּטְעֲמִים בִּשְׁתֵּי מַעַרְכוֹת שֶׁל טְעַמִים. מַעֲרָכָה אַחַת קְרוּיָה: "טַעַם עֶלְיוֹן" – כִּי רֹב הַטְּעַמִים בָּהּ מוֹפִיעִים מֵעַל הַמִּלִּים, בַּמַּעֲרָכָה זוֹ כֹּל דִּבֵּר הוּא פָּסוּק שָׁלֵם. הַמַּעֲרָכָה הַשְּׁנִיָּיה קְרוּיָה: "טַעַם תַּחְתּוֹן" – כִּי רֹב הַטְּעַמִים בָּהּ מוֹפִיעִים מִתַּחַת לַמִּלִּים, מַעֲרָכָה זוֹ מְחַלֶּקֶת אֶת הַדִּבְּרוֹת לְפִי הַמַּתְכֹּנֶת הִרְגִּילָה שֶׁל הַפְּסוּקִים. בַּחַג הַשָּׁבוּעוֹת נָהוּג לִקְרֹא בַּתּוֹרָה ב "טַעַם עֶלְיוֹן", כִּי בְּיוֹם זֶה, ו' בַּסִּיוָן, נָתַן הַקב"ה לְיִשְׂרָאֵל בְּמַעֲמָד הַר סִינִי אֶת עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת  שֶנִכְתֵבוּ עַל שְׁנֵי לוּחוֹת הַבְּרִית.
טו. טַעֲמֵי הַמִּקְרָא – סִימָנִים מְיֻחָדִים הַקּוֹבְעִים אַתְּ כְּלָלֵי הַהַטְעָמָה, הַנְּגִינָה, הַפִּסּוּק, הַחִבּוּר וְהַקְּרִיאָה שֶׁל פְּסוּקֵי הַתנ"ך. יֵשׁ שֶׁמְּיַחֲסִים אֶת הַטְּעַמִים לְאֲנְשֵי כְּנֶסֶת הַגְדוֹלָה (וְיֵשׁ דֵּעוֹת אֲחֵרוֹת).
לִסְפָרַי אמ"ת (אִיּוֹב, מִשְׁלֵי, תְּהִלִּים) יֵשׁ מַעֲרְכוֹת טְעַמִים מְיֻחָדִים.