שכבה ה'

א. אַרְבַּע תַּעֲנִיוֹת – אַרְבַּע תַּעֲנִיּוֹת צִבּוּר מִדִבְרֵי הַקַּבָּלָה (זְכַרְיָה ח', י"ט) שֶׁנָּהוּג לָצוּם בְּמֶשֶׁךְ הַשָּׁנָה כְּזֵכֶר לַצָּרוֹת וּלְחֻרְבָּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, וְהֵן: ג' בְּתִּשְׁרֵי – צוֹם גְדָלְיָה, עֲשָׂרָה בְּטֵבֵת, י"ז בְּתַּמּוּז, תִּשְׁעָה בְּאָב.
 
ב. הַגְבָּהָה וּגְלִילָה – אַחַר הַשְלָמָת הַקְּרִיאָה בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה עַל הַבִּימָה, מְכַבְּדִים שְׁנַיִם מִן הַצִּבּוּר- אֶחָד לְהַגְבָּהָת הַסֵּפֶר וְאֶחָד לִגְלִילָתוֹ. יֵשׁ נוֹהֲגִים לְהַגְבִּיהַּ אֶת סֵפֶר הַתּוֹרָה לִפְנֵי הַקְּרִיאָה.
 
ג. מַפְטִירהָעוֹלֶה הָאַחֲרוֹן לַתּוֹרָה בְּשַׁבָּת וּבְיוֹם טוֹב. לַמַּפְטִיר קוֹרְאִים פַּעַם נוֹסֶפֶת אֶת הַפְּסוּקִים (לְפָחוֹת שְׁלֹשָׁה) הָאַחֲרוֹנִים שֶׁל פָּרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ אוֹ בִּפְסוּקִים מִפֶּרֶק מְיֻחָד בַּתּוֹרָה (בְּשַׁבָּתוֹת מְיֻחָדוֹת וּבְחַגִים). הַמַּפְטִיר קוֹרֵא לְאַחַר מִכֵּן אֶת הַהַפְטָרָה.
 
ד. הַפְטָרָה – פֶּרֶק מֵהַנְּבִיאִים, שֶׁקּוֹרֵא הַמַּפְטִיר בְּמַנְגִּינָה מְיֻחֶדֶת לְאַחַר קְרִיאַת הַתּוֹרָה בְּבֵית-הַכְּנֶסֶת בְּשַׁבָּת וּבְיוֹם טוֹב, וְעֵינֵינוּ דּוֹמֶה לְמָּה שֶׁנִּקְרָא בַּתּוֹרָה אוֹ שֶׁיֵּשׁ לוֹ שָיַיכוּת לְעִנְיָנִי הַחַג. יֵשׁ צוֹרֵך לְבָרֵךְ לְפָנֶיהָ וּלְאַחֲרֶיהָ.  
 
ה. מִי שֶׁבֵּרַךְ – נָהוּג לְבָרֵךְ אֶת הָעוֹלֶה לַתּוֹרָה לְאַחַר שֶׁסִּיֵּם לְבָרֵךְ עַל הַקְּרִיאָה, בִּבְרָכָה הַמַּתְחִילָה בַּמִּלִּים:" מִי שֶׁבֵּרַךְ". כֵּן מְבָרְכִים בְּבִרְכַת "מִי שֶׁבֵּרֵךְ" (בַּנֻּסְחָאוֹת אֲחֵרוֹת) חוֹלִים, יוֹלְדוֹת, הָעוֹסְקִים בּצוֹרְכֵי צִבּוּר בֶּאֱמוּנָה, וְעוֹד.
 
ו. אָבוֹת מְלָאכָה וְתוֹלָדוֹת – "אָבוֹת" – הֵן מְלָאכוֹת עִקָּרִיוֹת הָאֲסוּרוֹת מֵהַתּוֹרָה בְּשַׁבָּת, וְהֵן "ל"ט מְלָאכָה" שֶׁהָיוּ בִּמְלֵאכֶת הַמִּשְׁכָּן. מִמְּלָאכוֹת אֵלּוּ מִסְתַּעֲפוֹת מְלָאכוֹת אֲחֵרוֹת, הַנִּקְרָאוֹת "תּוֹלָדוֹת" – הַדוֹמוֹת לַאָבוֹת בְּאֹפֶן הַפְּעֻלָּה אוֹ בְּמַטְרַתָה. הָעוֹשֶׂה אַחַת מִמְּלָאכוֹת אֵלּוּ, בְּשׁוֹגֵג – חַיָּב קָרְבָּן חָטָאת, בְּמֵזִיד לְלֹא הַתְרַאָת עֵדִים – חַיָּב כָּרֶת, וּבְמֵזִיד בְּעֵדִים וּבְהַתְרָאָה – חַיָּב סְקִילָה.
 
ז. מֻקְצֶה – דַּבָר שֶׁהוּא מוּפְרַש וּמֻבְדָל וְאָסוּר בְּשִׁמּוּשׁ בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב.
 
ח. מְלַוֶּה מַלְכָּה– סְעֻדָּה הַנֵאֱכֶלֶת בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת, כְּדֵי לְלַוּוֹת אֶת שַׁבָּת הַמַּלְכָּה בִּיֵצִיאַתָה (הִיא נִקְרֶאת גַּם-"סְעֻדָּה רְבִיעִית" הַבָּאָה אַחֲרֵי שְׁלֹשׁ הַסְּעֻדּוֹת שֶׁחוֹבָה לֶאֱכֹל בְּשַׁבָּת).
 
ט. שָׁלֹשׁ סְעֻדּוֹת – חוֹבָה מִדְרַבָּנָן לֶאֱכֹל 3 סְעֻדּוֹת בְּשַׁבָּת בְּלֵיל שַׁבָּת, בְּיוֹם הַשַׁבָּת וּלְאַחֵר תְּפִלַּת מִנְחָה – כִּי 3 פְּעָמִים כָּתוּב "הַיּוֹם" בַּפָרָשַׁת יְרִידַת הַמָן (שְׁמוֹת ט"ז). גַּם בִּסְעֻדָּה שְׁלִישִׁית יֵשׁ צוֹרֵך בְּלֶחֶם מִשְׁנֶה.
 
י. אָב הָרַחֲמִים – תְּפִלָּה לְעִלּוּי נִשְׁמוֹת הַיְּהוּדִים, שֶׁנֶּהֶרְגוּ וְנִטְבֵּחוּ בִּיְמֵי הַגְזֵירוֹת וְהַשְׁמַד. יֵשׁ מְשַׁעֲרִים, שֶׁהִיא נִתְחַבְּרָה אַחֲרֵי הַגְזֵירוֹת בִּשְׁנַת תתנ"ו (1096). תְּפִלָּה זוֹ נֶאֱמֶרֶת בְּשַׁבָּת, לִפְנֵי הַכְנָסַת סֵפֶר הַתּוֹרָה לְאָרוֹן הַקֹּדֶשׁ (בְּשַׁבָּתוֹת מְיוּחָדוֹת אֵין אוֹמְרִים תְּפִלָּה זו)ֹ.
 
יא. קְרִי וּכְתִיב – מִלִּים בַּתַּנַ"ךְ שֶׁיֵּשׁ לִקְרֹא אוֹתָן אַחֶרֶת מִמַּה שֶׁהֵן כְּתוּבוֹת. קְבִיעָה זוֹ נֶעֶשְׂתָה עַל יֵדֶי בְּעָלֵי הַמְּסוֹרָה. הַמִּלָּה, כְּפִי שֶׁיֵּשׁ לְקוֹרְאָה, כְּתֻבָּה בְּצַד הַפָּסוּק, אוֹ בְּתַחְתִּית הָעַמּוּד וּמֵצוּיֵנֶת עַל יֵדֶי סִימָן מְיֻחָד.
 
יב. תְּפִלַּת מוּסָף – תְּפִלָּה הַנֶּאֱמֶרֶת לְאַחֵר תְּפִלַּת שַׁחֲרִית וְהַקְּרִיאָה בַּתּוֹרָה, בְּשַׁבָּת, חַגִים וְרָאשֵׁי חֳדָשִׁים. חֲכָמִים תִּיקְנוּהָ זֵכֶר לְקָרְבָּן מוּסָף, שְהוּקְרַב בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ לְאַחַר קָרְבָּן הַתָּמִיד שֶׁל שַׁחַר. זְמַנָּהּ לְכַתְחִילָה, עַד סוֹף שֶׁבַע שָׁעוֹת זְמַנִּיוֹת מִתְּחִלַּת הַיּוֹם.
 
יג. אַתָּה חוֹנָנְתָנוּ – תְּפִלָּה מְיֻחֶדֶת הַנֶּאֱמֶרֶת בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת וְיוֹם טוֹב, בִּתְפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה בְּבִרְכַּת "חוֹנֵן הַדַּעַת".
 
יד. בִּקוּר חוֹלִים – מִצְוָה גְּדוֹלָה לְבַקֵּר אָדָם חוֹלֶה ,לְסַיַּע לוֹ כְּכָל הַנִדְרַש' לְהִתְפַּלֵּל לְהַחְלָמַתוֹ וּלְבָרְכוֹ בִּרְפוּאָה שְׁלֵמָה. מִצְוָה זוֹ כְּלוּלָה בְּמִצְוָות:"וְאֲהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ " [וְיִקְרָא י"ט, י"ח], וְהִיא מֵהַדְּבָרִים שֶׁהָאָדָם אוֹכֵל פֵּירוֹתֶיהֶם בָּעוֹלָם הַזֶה , וְהַקֶרֶן קַיֶּמֶת לוֹ לָעוֹלָם הַבָּא.
טו. בָּשָׁר וְחָלָב – בִּשּׁוּל בָּשָׁר וְחָלָב בְּיַחַד אָסוּר מִן הַתּוֹרָה. אִסּוּר זֶה נִזְכָּר 3 פְּעָמִים בַּתּוֹרָה: " לֹא תְּבַשֵּׁל גְּדִי בַּחָלֵב אִימוֹ"
 (שְׁמוֹת כ"ג , י"ט; שָּׂם ל"ד כ"ו; דְּבָרִים ד', כ"א), מִכָּאן לָמְדוּ חֲכָמִים, שֶׁאָסוּר לְבַשֵּׁל, לֶאֱכֹל וְלֵהָנוֹת מִכָּךְ.           
 
טז. לִפְנֵי עִוֵר – אִסּוּר תּוֹרָה שֶל:"לִפְנֵי עִוֵר לֹא  תִתֵן מִכְשוֹל" (וַיִקְרַא י"ט, י"ד),פֵּירוּשוֹ: אָסוּר לָתֵת עֵצָה לֹא טוֹבָה אוֹ לְהַכְשִיל אָדָם שֶׁלֹּא בָּקִי בְּעִנְיָן כֹּלְשֶהוּ, אוֹ לְהַכְשִילוֹ בעֲבֵירָה.
 
יז. כִּסֵּא שֶׁל אֵלִיָהוּ – כִּסֵּא מְיֻחָד בִּבְרִית מִלָּה, עָלָיו מַנִּיחִים אֶת הַתִּינוֹק לִפְנֵי שֶׁמּוֹסְרִים אוֹתוֹ לַסַּנְדָּק. הַכִּסֵּא נִקְרָא לִכְבוֹדוֹ שֶׁל אֵלִיָהוּ הַנָּבִיא, מַלְאָךְ הַבְּרִית, הַמּוֹפִיעַ עַל פִּי הַמָּסֹרֶת בְּכֹל בְּרִית מִילָה.
 
יח. הכותל המערבי – בתקופת הורדוס ניצב בית המקדש השני על רחבה מרוצפת ענקית – שנתמכה על-ידי ארבעה כתלים גדולי ממדים ששימשו קירות תמך לרחבה. הארוך מבין ארבעת הכתלים היה הכותל המערבי, שנבנה לאורך 485 מטר. הכותל המערבי, כמו שאר הכתלים, נבנה מאבני ענק מסותתות: האבנים הגדולות היו לפחות במשקל של 2-4 טון כל אבן; אבנים רבות שקלו עשרה טון ויותר.
הכותל המערבי נותר כשריד כמעט יחידי מארבעת כותלי הר הבית. בראשיתהמאה ה- 16 חל מפנה במעמדו של הכותל המערבי, שהפך לאתר תפילה ואף זכה להכרה כמקום קדוש ליהודים: הסולטן העותמני סלים, כובש ירושלים, הקצה ליהודים לאורך הכותל המערבי קטע מיוחד כרחבת תפילה. צורתה וגודלה של הרחבה נשמרו עד למלחמת העצמאות – ולמעשה עד כיבוש ירושלים במלחמת ששת הימים בשנת תשכ"ז – 1967.  עד היום הכותל הוא המקום הקדוש ביותר לתפילה ליהודים.
 
יט. שערי ירושלים – הם שערים הנמצאים בחומת ירושלים. בחומה ישנם שבעה שערים פתוחים, ומספר שערים אטומים. שער הרחמים הוא המפורסם מבין השערים האטומים ולכן נהוג לומר שבחומת ירושלים שמונה שערים. שמות השערים: שער האריות, שער האשפות, השער החדש, שער הפרחים, שער הרחמים, שער שכם, שער יפו ושער ציון.