שכבה ד'

מושגים לחודש כסלו
א. שֻׁלְחָן עֲרוּך – סֵפֶר הִלְכָתִּי חָשׁוּב בְּיוֹתֵר, הַמְּשַׁמֵּשׁ כְּמָקוֹר לִפְסִיקַת הַהֲלָכָה עַד יָמֵינוּ, הוּא חוּבָּר עַל יְדֵי רַבִּי יוֹסֵף קַארוֹ (חַי בַּשָּׁנִים: רמ"ח (1488) – של"ה (1575) ). לַסֵּפֶר 4 חֲלָקִים :א.אוֹרַח חַיִּים ב.יוֹרֶה דֵּעָה ג.אֶבֶן הָעֵזֶר ד.חוֹשֵן מִשְׁפָּט, הַבָּנוּי בְּדוֹמֶה ל-"אַרְבָּעָה טוּרִים".  הרמ"א-רַבִּי מֹשֶׁה אִיסֵרְלִיש (חַי בַּשָּׁנִים:ר"פ(1520)- של"ב (1572)), פֶּרֶשׁ (כָּתַב) עַל סֵפֶר זֶה "מַפָּה" – הַגָהוֹת – בָּהֶן הוּא צִיֵּן אֶת מִנְהָגֵי אַשְכֵּנַז הַשּׁוֹנִים מִמִּנְהָגֵי עֵדוֹת סְפָרַד הַנִּזְכָּרִים בְּ"שֻׁלְחָן עַרוּך".
 
ב. נְבִיאִים רִאשוֹנִים – סְפָרִים מֵהַתַּנַ"ךְ הַכּוֹלְלִים אֶת תּוֹלְדוֹת עַם יִשְׂרָאֵל מֵרֵאשִׁית תְּקוּפַת הַנְּבוּאָה, וְהֵם: יְהוֹשֻׁעַ, שׁוֹפְטִים, שְׁמוּאֵל וּמְלָכִים.
 
ג. נְבִיאִים אַחֲרוֹנִים – סְפָרִים מֵהַתנ"ךְ הַכּוֹלְלִים נְבוּאוֹת שֶׁל אֲחְרוֹנֵי הַנְּבִיאִים, וְהֵם: יִשְעַיָהוּ, יִרְמִיָהוּ, יְחֶזְקֵאל וּתְרֵי עָשָׂר.
 
ד. מִשְׁנָה – קְבִצֵי הֲלָכוֹת שֶׁהַתְּנָאִים שִׁנְּנוּ בְּעַל פֶּה לְתַלְמִידֵיהֶם בְּמַאֲמָרִים קְצָרִים. הַמִּשְׁנָה נִכְתֵבָה מֵהַחֲשָׁשׁ שֶׁמָּא הִיא תִּשְׁכַּח בְּעִקְבוֹת גְּזֵרוֹת הַרוֹמָאִים בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְזֹאת בִּבְחִינַת:"עֵת לַעֲשׂוֹת לָהּ' הֵפֵרוּ תּוֹרָתְךָ". הִיא נֶעֶרְכָה עַל יְדֵי רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׁיא (בְּעֵרֶךְ בִּשְׁנַת ג' תתק"ס (200 לסה"נ)). הַמִּשְׁנָה מֵבָאֶרֶת בֵּין הַשָּׁאָר אֶת מִצְווֹת הַתּוֹרָה וְהִלְכוֹתֶיהָ.
הַמִּשְׁנָה מֵחוּלֶקֶת לְשִׁשָּׁה סְדָרִים [ש"ס]:זְרַעִים, מוֹעֵד, נָשִׁים – נְזִיקִין, קָדָשִׁים, טָהַרוֹת (זמ"ן-נק"ט).   
 
 ה. מִשְׁנֶה תּוֹרָהא.כִּנּוּי לְחֻמָּשׁ דְּבָרִים בּוֹ יֵשׁ חֲזָרָה עַל חֵלֶק גָּדוֹל מִמִּצְווֹת הַתּוֹרָה, שֶׁנֶּאֶמְרוּ כְּבָר בָּחֻמָשִים הַקּוֹדְמִים. ב.סִפְרוֹ הַהִלְכָתִי הַגָּדוֹל שֶׁל הרמב"ם, הַמַּקִּיף אֶת כֹּל שִׁטְחֵי הַחַיִּים. סֵפֶר זֶה נִקְרָא גַם:"הי"ד הַחֲזָקָה" כִּי בְּסֵּפֶר זֶה יֵשׁ 14 (י"ד) חֲלָקִים.
(הרמב"ם=ר' מֹשֶׁה בֵּן מַיְמוֹן, חַי בַּשָּׁנִים ד' תתצ"ה/ ח' (1135/8) – ד' תתקס"ה (1204)).
ו. רִאשוֹנִים – גְדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁחָיוּ מִסּוֹף תְּקוּפַת הַגְּאוֹנִים שְבֶּבָּבֶל (ד' תשצ"ח(1038), וְעַד גֵּרוּשׁ יְהוּדֵי סְפָרַד (ה'רנ"ב (14922)). הֵם כָּתְבוּ סִפְרֵי הֲלָכָה וְאֱמוּנָה, שְׁאֵלוֹת וּתְשׁוּבוֹת, וְעוֹד.
 
ז. אָמוֹרָאִים – חֲכְמֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וּבָּבֵל, מִסּוֹף תְּקוּפַת הַתְּנָאִים (ג' תתק"ס – 200 לסה"נ) וְעַד חֲתִימַת הַתַּלְמוּד הַבָּבְלִי (ד' ר"ס– 5000 לסה"נ)
הָאָמוֹרָאִים (אָמָר=פִּירֵש) פִּירְשוּ אֶת דִּבְרֵי הַתַּנָאִים בַּמִּשְׁנָה. הַמַּשָּׁא וּמַתָּן שֶׁלָּהֶם בַּהֲלָכָה וּבְאַגָּדָה, נֵעֵרַך בַּתַּלְמוּד הַבָּבְלִי וְהַיֵרוּשָלְמִי. אָמוֹרָא לֹא יָכֹל לַחֲלֹק עַל תָּנָא.
 
ח. אַחֲרוֹנִים – גְדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁחָיוּ לֶאַחָר גֵּרוּשׁ יְהוּדֵי סְפָרַד (ה' רנ"ב – 1492). הֵם הִמְשִׁיכוּ אֶת מִפְּעַלָם שֶׁל הַרִאשוֹנִים בִּכְתִיבַת סִפְרֵי הֲלָכָה וְאֶמוּנָה.
 
ט. דִּבְרֵי סוֹפְרִים, דִּבְרֵי קַבָּלָה – "דִּבְרֵי סוֹפְרִים":מִצְווֹת ,תַּקָּנוֹת  וּגְזֵירוֹת שֶׁחֲכָמִים חִדְשוּ וְחִיְבוּ לְקַיְימָן. הֵם גַּם הַפֵּרוּשׁ שֶׁנָּתְנוּ חֲזַ"ל לְמִצְווֹת הַתּוֹרָה ,שֶמִבִּלְעַדַיו לֹא נִתָּן לְהָבִין לְמָּה הִתְכַּוְּנָה הַתּוֹרָה.
"דִּבְרֵי קַבָּלָה": הַלַכוֹת, מִנְהֲגִים וְתַקָּנוֹת שֶנִלְמֶדוּ מֵהַכָּתוּב בְּסִפְרֵי הַנְּבִיאִים וְהַכְּתוּבִים.
 
י. אַרְבָּעָה טוּרִים – סֵפֶר הִלְכַתִּי חָשׁוּב, שֶׁנִּכְתַּב עַל יְדֵי רַבִּי יַעֲקב בֵּן הרא"ש, מְחַבֵּר הַפֵּרוּשׁ "בַּעַל הַטּוּרִים" עַל הַתּוֹרָה (חַי בַּשָּׁנִים: ה' כ"ט (12699) – ק"ג (1343)). סִפְרוֹ מִתְחַלֵּק ל – 4 חֲלָקִים (טוּרִים):
א. אֹרַח חַיִּים – דִינֵי יוֹם יוֹם, שַׁבָּת וּמוֹעֲדִים.
ב. יוֹרֶה דֵּעָה – דִינֵי אִסּוּר וְהֵיְתֶר (כַּשְׁרוּת).
ג. אֶבֶן הָעֵזֶר – דִינֵי אִישוּת וּמִשְׁפָּחָה.
ד. חוֹשֶׁן מִשְׁפָּט – דִינֵי מַמוֹנוֹת.
עַל פִּי חֲלוּקָה זוֹ כָּתַב רַבִּי יוֹסֵף קַארוֹ אֶת ה"שוּלְחַן עָרוּךְ"
 
יא. י"ג עִקָּרִים – 13 עִקְּרֵי אֵמוּנַת יִשְׂרָאֵל כְּפִי שֶקְבָעַם הַרמב"ם. יֵשׁ הַנּוֹהֲגִים לְאוֹמְרַם לְאַחַר תְּפִלַּת שַׁחֲרִית בְּצוּרָה מֵקוּצֶרֶת כְּפִי שֶׁהֵם מוֹפִיעִים בַּסִּדּוּר.
 
יב. כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה – הַמּוֹסָד הָעֶלְיוֹן שֶׁל נְבִיאִים וְחֲכְמֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁפָּעַל מִימֵי עֶזְרָא הַסּוֹפֵר וְעַד לְשִׁמְעוֹן הַצָדִּיק, שֶׁחַי בִּתְקוּפַת שִׁלְטוֹן יָוָן בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. מִסְפָּר חֲבֵרֶיהָ הָיָה 120- 85. אֲנְשֵי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה תִּקַּנּוּ אֶת סֵדֶר הַתְּפִלּוֹת, הִשְׁלִימוּ אֶת כִּתְבִי הַקֹּדֶשׁ וּפָעֲלוּ בִּתְחוּם הַמִּשְׁפָּט, בַּקְּבִיעַת חֻקִּים, בֵּלִּמּוּד תּוֹרָה וּבְחִנּוּךְ הָעֵם.
 
יג. כְּתוּבִים –הַסְּפָרִים בַּתַּנַ"ךְ: תְּהִלִּים, מִשְלֵי, אִיּוֹב, שִׁיר הַשִּׁירִים, רוּת, אֵיְכָה, קֹהֶלֶת, אֶסְתֵּר, דָּנִיּאֵל, עֶזְרָא, נְחֶמְיָה וְדִבְרֵי הַיָּמִים.
 
יד. סַפְרָא – לֶקֶט מִדְרַשֵי הֲלָכָה שֶׁל הַתָּנָאִים עַל חֻמָּשׁ וְיִקְרָא, הוּא נִקְרָא גַּם "תּוֹרַת כָּהַנִים".
 
טו. סִפְרִי – לֶקֶט מִדְרַשֵי הֲלָכָה שֶׁל הַתְּנָאִים עַל חֻמָּשׁ דְּבָרִים.
 
טז. מֵכִילְתָא – לֶקֶט מִדְרַשֵי הֲלָכָה וְאַגָּדָה שֶׁל הַתְּנָאִים עַל סֵפֶר שְׁמוֹת.
 ב"מֵכִילְתָא דְּרַבִּי יִשְמָעאֵל" נִתְפָּרְשוּ הַפְּסוּקִים עַל פִּי הַכְּלָלִים ו-י"ג הַמִּדּוֹת שֶׁנִּסֵחַ רַבִּי יִשְמַעאֶל וּבְ"מֵכִילְתָא דְּרַבִּי  שִׁמְעוֹן בָּר יוֹחַאי" נַעֲשֶׂה הַדָּבָר עַל פִּי שִיטָתוֹ שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בָּר יוֹחַאי.
 
יז.עַל נִסִים – תְּפִלָּה קְצָרָה הַנֶּאֱמֶרֶת בַּחֲנֻכָּה וּבְפוּרִים בִּתְפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה-בְּ"בִּרְכַּת הַהוֹדָאָה", וּבְבִרְכַּת הַמָּזוֹן- בְּ"בִּרְכַּת הָאָרֶץ".