שכבה ו'

מושגים לחודש כסלו
א. עַל נִסִים – תְּפִלָּה קְצָרָה הַנֶּאֱמֶרֶת בַּחֲנֻכָּה וּבְפוּרִים בִּתְפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה-בְּ"בִּרְכַּת הַהוֹדָאָה", וּבְבִרְכַּת הַמָּזוֹן- בְּ"בִּרְכַּת הָאָרֶץ".
 
ב. פִּדְיוֹן הַבֵּן – זָכָר הַנּוֹלָד רִאשׁוֹן לְאִמוֹ, וְהוֹרַיו אֵינָם כֹּהֲנִים אוֹ לֵֹוִיִים, חוֹבָה עֲלֵיהֶם לִפְדוֹתוֹ מֵהַכֹּהֵן בַּחֲמִשָּׁה סְלָעִים (בְּשֹׁוִי שֶׁל 96- 1000 גְּרַם לְכֶסֶף טָהוֹר), לְאַחֵר שְׁלֹשִׁים יוֹם מלידתו (בַּמִּדְבָּר י"ח, ט"ז). הַכֶּסֶף אוֹ שְׁוֶה הַכֶּסֶף הַנִּתָּן לַכֹּהֵן, הוּא אֶחָד מִכ"ד מַתְּנוֹת כְּהֻנָּה.
 
ג. שָׁלוֹם זָכַר – סְעֻדָּה חֲגִיגִית בְּלִיל שַׁבָּת שֶׁלְּאַחַר לֵידַת בֵּן זָכַר. הִיא נִקְרֶאת כָּךְ עַל פִּי דִּבְרֵי חז"ל:"כֵּיוָן שֶׁבָּא זָכָר בָּעוֹלָם, בָּא שָׁלוֹם בַּעוֹלָם" (נדה ל"א,ב'). נָהוּג לֶאֱכֹל בָּהּ חוּמוּס (אַרְבֵּס) א. כְּסִימָן לַאֲבֵלוּת הַתִּינוֹק, הַשָרוּי בְּצַעַר עַל שֶׁהַמַּלְאָךְ סָטַר לוֹ עַל פִּיו, וְהִשְׁכִּיחוּ אֶת הַתּוֹרָה שֶׁלָּמַד. ב. עַל שָּׂם הַפָּסוּק:"הַרְבֵּהאַרְבֶּה אֶת זַרְעַךָ"(בְּרֵאשִׁית כ"ב, י"ז).
 
ד. גֵּט – שְׁטָר שֶׁנּוֹתֵן אָדָם לְאִשְׁתוֹ כַּאֲשֶׁר הוּא מֵגַרְשָה. בַּתוֹרָה נִקְרַא השְׁטָר "סֵפֶר כְּרִיתוּת "(דְּבָרִים כ"ד,א'). כִּי בִּנְתִינָתוֹ הַבַּעַל מְנַתֵּק אֶת הַקֶּשֶׁר עִם אִשְׁתוֹ, וְרַק אָז מוּתָר לָהּ לְהִנָּשֵׂא לְאָדָם אַחֵר.
 
ה. חֲלִיצָה – אָדָם הַמְּסָרֵב לָשֵׂאת אֶת אֶשֶׁת אַחִיו שֶׁנִּפְטַר וְלֹא הִשְׁאִיר אַחֲרָיו בֵּן – מֵהָאִשָּׁה חוֹלֶצֶת אֶת נָעֲלוּ הַיְמָנִית בִּפְנֵי 3 דַיָינִים. בְּכַךְ הִיא מוּתֶּרֶת לְהִינָשֵׂא לְאַחֵר (דברים כ"ה, ט').
 
ו. יִבּוּם – מִצְוָה מֵהַתּוֹרָה עַל אָדָם לְהִתְחַתֵּן עִם יֵבַימְתוֹ-אֵשֶׁת אָחִיו שֶׁמֵּת לְלֹא יְלָדִים- כִּי בְּמַעֲשֶׂה זֶה הוּא מֵקִים שֵׁם לְאָחִיו הַמֵּת ( דְּבָרִים כ"ה, ה'- ו' ).
 
ז. אֵרוּסִין – בִּזְמַן הַתַּלְמוּד הָיָה נֵעָרַךְ טֶקֶס קִדוּשִין, שֶׁהִקְדִּים אֶת הַנִישוּאִין, בּוֹ נָתַן הֶחָתָן טַבַּעַת אוֹ שְׁוֶה כֶּסֶף לְאַרוּסָתוֹ, וּבִירֵךְ בִּרְכַת אֵרוּסִין. כַּיוֹם הָאֵרוּסִין וְהַנִישׂוּאִין נַעֲשִׂים יַחַד תַּחַת הַחֻפָּה. נָהוּג כְּיוֹם לְקַיֵּם "סְעֻדַּת אֵרוּסִין" – לִקְבִיעַת קִשְרֵי חִיתוּן בֵּין שְׁנֵי בְּנֵי זוּג, בָּהּ כּוֹתְבִים "תְּנָאִים" הַקְשׁוּרִים לְכָךְ וְהִתְחָיְיבוּת לְתַאֲרִיךְ הַחֲתֻנָּה. לְצִיּוּן הַדָּבָר נָהוּג לִשְׁבֹּר צַלַּחַת, אַךְ אֵין לְכָךְ תֹּקֶף הִלְכַתִּי כְּמוֹ לְאֵרוּסִין הַנַּעֲשִׂים תַּחַת הַחֻפָּה.
ח. זֶבֶד הַבַּת – סְעֻדָּה הַנַּעֲשֵׂית לִכְבוֹד הֻלֶּדֶת בַּת בְּמִסְפָּר קְהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל.
 
ט. כְּתֻבָּה – כְּתָב הִתְחַיְיבוּת בּוֹ מְפֹרָטִים הַהִתְחַיְיבוּיוֹת שֶׁמְּקַבֵּל עָלָיו הַבַּעַל כְּלַפֵּי אִשְׁתוֹ. כַּיוֹם נָהוּג, שֶׁהֶחָתָן חוֹתֵם עַל הַכְּתֻבָּה לִפְנֵי תְּחִלַּת הַחֲתֻנָּה וְאֶחָד הַמֻּזְמָנִים קוֹרֵא אוֹתָהּ תַּחַת הַחֻפָּה אַחַר סִדּוּר הַקִּדּוּשִׁין.
 
י. בֵּן פְּקוּעָה-וָלָד בְּהֵמָה טְהוֹרָה, שֶׁנִּמְצָא בְּתוֹךְ הַמֵּעַיִם שֶׁל בְּהֵמָה שֶׁכְּבָר נִשְחֵטָה וְנִפְקֵעָה (נִקְרְעָה) בִּטְנָה- מוּתָר לְאֹכְלוֹ לְלֹא שְחִיטָה.   
 
יא. אַפִּיקוֹרֵס – אָדָם שֶׁאֵינוֹ מַאָמִין בִּיסוֹדוֹת הַתּוֹרָה וְעִקְּרֵי הָאֱמוּנָה, וְכֵן הַמֵבָזֶה אֶת הַתּוֹרָה אוֹ אֶת לוֹמְדֶיהָ. נִקְרָא כָּךְ עַל שֵׂם הַפִּילוֹסוֹף הַיֵוָונִי אַפִּיקוֹר, שֶׁכָּפַר בְּהַשְגָחָת ה' בָּעוֹלָם וּבְהִשָאַרוּת הַנֶּפֶשׁ.
 
יב. בָּרוּךְ שְפְּטָרַנִי – בְּרָכָה שֶׁמְּבָרֵךְ הָאָב, כַּאֲשֶׁר בְּנוֹ עוֹלֶה לַתּוֹרָה בָּפַעַם הָרִאשׁוֹנָה לְאַחַר הַגִּיעוֹ לְגִיל 133 שָׁנָה. הָאַב מְבָרֵךְ בְּרָכָה זוֹ, כִּי מֵרֶגַע זֶה הוּא נִפְטַר מֵהָעֹנָשִׁים עַל חֶטְאֵי בְּנוֹ.
 
יג. סַנְדָּק – מִי שֶנִתְכַּבֵּד לְהַחֲזִיק אֶת הַתִּינוֹק עַל בִּרְכַּיו, בְּשָׁעָה שְהַמֹהֶל מַל אוֹתוֹ. נָהוּג שֶׁהַסַּנְדָּק יוֹשֵׁב בְּשָׁעָה זוֹ עַל "כִּסֵּא שֶׁל אֱלִיהוּ".
 
יד. גֵּר-גּוֹי שֶׁקִּבֵּל עָלָיו אֶת מִצְווֹת הַיַּהֲדוּת, לְאַחֵר שֶמַל וְטָבַל לִפְנֵי בֵּיִת דִּין לְשֵׁם גֵּירוּת, אָדָם כָּזֶה נִקְרָא – "גֵּר צֶדֶק". מִצְוָה לֶאֱהֹב אוֹתוֹ, וּלְסַיַּע לוֹ בְּכֹל אֲשֶׁר יִזְדָקֵק (דְּבָרִים י', י"ט).
 
טו. גֵּר תּוֹשָׁב – גּוֹי שֶׁקִּבֵּל עָלָיו שֶׁלֹּא לַעֲבֹד עֲבוֹדָה זָרָה וְלִשְׁמֹר אֶת שֶׁבַע מִצְווֹת בְּנֵי נֹח. לְגוֹי כָּזֶה מוּתָר לַשֶׁבֶת בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְיֵשׁ לוֹ זְכֻיּוֹת מְיֻחָדוֹת.
 
טז. י"ג מִדּוֹת שֶׁהַתּוֹרָה נדרשת בָּהֶן – 13 דַּרְכֵי לִמּוּד שֶׁקִּבְּלוּ חֲזַ"ל בַּקַּבָּלָה, שֶׁבָּהֶן נִתֵּן לִדְרוֹשׁ וְלִלְמֹד הֲלָכוֹת מִתּוֹךְ הַתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב. אֵלּוּ 133 מִדּוֹת שֶׁל רַבִּי יִשְׁמַעאֶל (יֵשׁ גַּם 7 מִדּוֹת שֶׁל הִלֵּל הַזָּקֵן, ו-32 מִדּוֹת שֶׁל רַבִּי אֶלִיעֵזֶר בֵּן רַבִּי יוֹסִי הַגְּלִילִי).
 
יז. תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב – חֲמִשָּׁה חוּמְשֵי תּוֹרָה שֶכְּתָבַם מֹשֶׁה רַבֵּנוּ מִפִּי הקב"ה. הַתּוֹרָה נִתְפָּרְשָה וְנִתְבָּאַרָה עַל יְדֵי חז"ל וּפַרְשָׁנִים בְּמֶשֶׁך כֹּל הַדּוֹרוֹת.
 
יח. תּוֹרָה שֶׁבַּעַל פֶּה – הַפֵּרוּשׂ שֶׁל הַתּוֹרָה שְׁבִּכְתַּב, שֶׁקִּבֵּל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ מִפִּי הקב"ה בְּהַר סִינִי, אוֹתָהּ הוּא מָסַר לִיהוֹשֻׁעַ וְהוּא מְסָרָה לַזְקֵנִים. כָּךְ הִיא נִמְסֶרָה מִדּוֹר לְדוֹר. אִי אֶפְשָׁר לְהָבִין אֶת מִצְווֹת הַתּוֹרָה לְפִרְטֵיהֶן לְלֹא הַתּוֹרָה שֶׁבַּעַל פֶּה. תּוֹרָה זוֹ נִשְׁאָרָה בְּעַל פֶּה, עַד שֶׁחֲכָמִים הֵתִירוּ לְכוֹתְבָה, מֵהַחֲשָׁשׁ שֶׁמָּא הִיא תִּשְׁכַח מִפְּנֵי גְזֵירוֹת הַרוֹמָאִים וּפִזּוּר יִשְׂרָאֵל בָּעוֹלָם. הַהֲלָכוֹת שֶׁל הַתּוֹרָה שֶׁבַּעַל פֶּה שֶנִלְמֵדוּ בְּמֶשֶׁך הַדּוֹרוֹת, וְכֵן תַּקָּנוֹת וּגְזֵירוֹת חז"ל- נִכְתֵבוּ וְנִתְבַּאֲרוּ בַּמִּשְׁנָה וּבַתַּלְמוּד.