שכבה ג'

מושגים לחודש ניסן

 

 

 

א. תאריכי החג.
 
ב. בַּל יִרְאֶה וּבַל יִמָּצֵא – אָסוּר לְאָדָם מִיִּשְׂרָאֵל לְהַשְׁאִיר אֶת הֶחָמֵץ שֶלוֹבְּבֵיתוֹ אוֹ בִּרְשׁוּתוֹ, בְּכָל יְמֵי הַפֶּסַח (שְׁמוֹת י"ב, י"ט, י"ג, ז'),
 
ג. מַיִם שֶׁלָּנוּ – מַיִם שֶׁנִּשְׁאֲבוּ אַחֲרֵי שְׁקִיעַת הַחַמָּה וְ"לָנוּ" (הוּשְאֲרוּ) בְּמָּקוֹם סָגוּר וְקָרִיר כֹּל הַלַּיְלָה. לְמָחֳרָת לָשִׁים בַּמַּיִם אֶת הַקֶּמַח לְצֹרֶךְ אַפִייַת מַצּוֹת לְפֶסַח.
 
ד. קִמְחָא דֶפִּסְחָא – כַּסְפֵּי צְדָקָה הַנֶּאֱסָפִים כְּדֵי לְחֲלְקָם (לְעָנִיִים) לְצֹרֶךְ קְנִיַּת מַצּוֹת וּמִצְרָכִים לִכְבוֹד חַג הַפֶּסַח,הֵם נִקְרָאִים גַּם "מָעוֹת חִטִּים".
 
ה. בְּדִיקַת חָמֵץ וּבִיעוּרוֹ – בְּלֵיל י"ד בֶּנִּיסָן חוֹבָה לִבְדוֹק אֶת כֹּל הַבַּיִת לְאוֹר הַנֵּר וְלֶאֱסֹף אֶת כֹּל הַחָמֵץ שֶׁנִּשְׁאָר בַּבַּיִת. לְאַחַר הַבְּדִיקָה יֵשׁ לְבַטֵּל אֶת הֶחָמֵץ שֶׁלֹּא יָדוּעַ אִם הוּא קַיָּם בַּבַּיִת, עַל יְדֵי אֲמִירַת נוֹסַח מְיֻחָד. לְמָחֳרָת בַּבֹּקֶר, יֵשׁ לְבַעֵר אֶת הֶחָמֵץ שֶׁנִּשְׁאָר לְאַחַר הַבְּדִיקָה, עַל יְדֵי שְרֵיפָתוֹ בָּאֵשׁ, עַד סוֹף הַשָׁעָה הַחֲמִישִׁית. לְאַחַר הַשְּׂרֵפָה יֵשׁ לְבַטֵּל שׁוּב אֶת הַחָמֵץ, שֶׁמָּא נָפְלָה חֲתִיכָה מֵהַחָמֵץ שֶׁנִּשְׁאָר, וְהִיא תִּתְגַּלֶה בְּפֶסַח (בְּעֶרֶב פֶּסַח מוּתָר לֶאֱכֹל חָמֵץ עַד סוֹף הַשָּׁעָה הָרְבִיעִית (זְמַנִּית)).
 
ו. מַצּוֹת מִצְוָההַמַּצּוֹת שֶׁבָּהֶן מְקַייְמִים אֶת מִצְווַת אֲכִילַת מַצָּה בְּלֵיל הַסֵּדֶר. יֵשׁ הַנּוֹהֲגִים לַאֲפוֹתָן בְּעֶרֶב פֶּסַח מֵחֲצוֹת הַיוֹם. יֵשׁ הַמַּקְפִּידִים לֶאֱכֹל  רַק מַצּוֹת שֶׁנֶּאֱפוּ בַּיָּד, וְיֵשׁ הַמִּסְתַּפְּקִים בְּמַּצּוֹת שְׁנֶּאֱפוּ בִּמְכוֹנָה. בְּכָל מִקְרֶה.
 
 ז. לֵיל שִׁמּוּרִים – לֵיל פֶּסַח. הוּא נִקְרָא כָּךְ כִּי: א. הקב"ה שָׁמַר וְצִיפָּה לְיוֹם זֶה כְּדֵי לְקַיֵּם אֶת הַבְטָחַתוֹ – לְהוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם. ב. זֶהוּ לַיְלָההַמְשוּמָר מִן הַמַזִיקִין.
 
ח. סְפִירַת עֹמֶר – מִצְוָה מֵהַתּוֹרָה לִסְפֹּר 49 יוֹם, מִלֵּיל ט"ז בְּנִיסָן – יוֹם הֲנָפַת הָעֹמֶר בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ– וְעַד חַג הַשָּׁבוּעוֹת (וְיִקְרָא כ"ג, ט"ו-ט"ז). הַיּוֹם נָהוּג לִסְפֹּר אֶת סְפִירַת הָעֹמֶר לְאַחַר תְּפִלַּת עַרְבִית כְּזֵכֶר לַמִּקְדָּשׁ. בְּיָּמִים אֵלּוּ נוֹהֲגִים בְּמִנְהָגֵי אֲבֵלוּת שׁוֹנִים עַל תַּלְמִידֵי רַבִּי עֲקִיבָא שֶׁמֵּתוּ בִּתְקוּפָה זוֹ.
ט. שְׁבִיעִי שֶׁל פֶּסַח – כ"א בְּנִיסָן– הַיּוֹם הָאַחֲרוֹן שֶׁל חַג פֶּסַח. עַל פִּי הַמָּסֹרֶת בְּיוֹם זֶה טָבְעוּ הַמִּצְרִיִים בְּיָם סוּף. כַּיוֹם נָהוּג לְקַיֵּם תִּקּוּן וְלִמּוּד תּוֹרֶה בְּלַיְלָה זֶה, וְלוֹמַר אֶת "שִׁירַת הַיָּם" (שְׁמוֹת ט"ו). יוֹם זֶה הוּא יוֹם טוֹב אַךְ אֵין הוּא חַג בִּפְנֵי עַצְמוֹ, לָכֵן אֵין אוֹמְרִים בּוֹ "שֶׁהֶחֱייָנוּ". בַּתּוֹרָה יוֹם זֶה מְכוּנֶה – "עֲצֶרֶת" (דְּבָרִים ט"ז,ח').
 
י. תְּפִלַּת טַל – פִּיּוּט מְיֻחָד, הַנֶּאֱמָר בִּתְפִלַּת מוּסָף שֶׁל יוֹם א' שֶׁל פֶּסַח, בּוֹ מְבַקְּשִׁים עַל יְרִידַת הַטַּל. מִתְּפִלָּה זוֹ מַתְחִילִים לוֹמַר: "מוֹרִיד הַטַּל" בְּבִרְכַת "מֵחֲיֶה הַמֵּתִים" שֶׁבִּתְפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה. אוֹמְרִים נוֹסַח זֶה עַד תְּפִלַּת מוּסָף בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה.
 
י"א חָדָשׁ – יְבוּל חָדָשׁ שֶׁל תְּבוּאָה שֶנִזְרֵעָה לְאַחַר הַפֶּסַח-אָסוּר מֵהַתּוֹרָה בַּאֲכִילָה, עַד ט"ז בְּנִיסָן בְּשָׁנָה הַבָּאָה, שֶׁהוּא זְמַן הֲנָפָה וְהַקְרַבָת קָרְבָּן הָעֹמֶר בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ (וַיִקְרָא כ"ג, י"ד) רַבָּן יוֹחָנָן בֵּן זַכַּאי תִּקֵּן לְאַחַר חֻרְבָּן בַּיִת שֵׁנִי, שֶׁאָסוּר לֶאֱכֹל מִן הֶחָדָשׁ כֹּל יוֹם ט"ז בְּנִיסָן (יוֹם זֶה נִקְרָא-"יוֹם הָנֵף").
 
י"ב חָמֵץ שֶׁעָבַר עָלָיו הַפֶּסַח – חָמֵץ שֶׁל יְהוּדִי שֶׁלֹּא נִמְכַּר לְגוֹי לִפְנֵי חַג הַפֶּסַח – אָסוּר לֵיהֵנוֹת מִמֶּנּוּ לְאַחַר הַפֶּסַח וְיֵשׁ לְשוֹרְפוֹ