שכבה ד'

מושגים לחודש שבט
א. מג"ע א"ש- סדר קדימויות בברכות: מ- מזונות, ג- גפן, ע- עץ , א- אדמה, ש- שהכל. לדוגמא: אדם שלפניו מונחים אבטיח, בורקס, מיץ תפוזים ואפרסק. יברך קודם מזונות- בורקס, אח"כ עץ- אפרסק, אדמה- אבטיח ולבסוף שהכל- מיץ תפוזים.
 
ב. מִצְווֹת הַתְלוּיוֹת בָּאָרֶץמִצְווֹת שֵׁהֶן חוֹבַת הַקַּרְקַע , וְהַגָּדֵל בָּהּ. רֹב מִצְווֹת אֵלּוּ נוֹהֲגוֹת רַק בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כְּגוֹן: תְּרוּמוֹת וּמַעֲשָׂרוֹת, שְׁמִיטָּה וַעוֹד.
 
ג. כִּלְאַיִם – אָסוּר מֵהַתּוֹרָה לְהַרְכִּיב 2 מִינִים, כְּמֵפוֹרַט לְהָלָן: א."כלאיזְרַעִים"- אִסּוּר זְרִיעַת 2 מִינִים זְרַעִים אוֹ תְּבוּאָה כְּאֶחָד (וַיִקְרַא י"ט, י"ט). ב."כִּלְאֵי הַכֶּרֶם"- אִסּוּר זְרִיעַת תְּבוּאָה וִירָקוֹת בַּכֶּרֶם (דְּבָרִים כ"ב, ט'). ג. "כִּלְאֵי בְּהֵמָה"- אִסּוּר הַרְכַּבָת 2 מִינִים בְּעָלֵי חַיִים (וַיִקְרַא י"ט, י"ט), אִיסוּר עֲשִייָת מְלָאכָה בִּשְׁנֵי מִינֵי בְּעָלֵי חַיִּים יַחְדָיו (דְבָרִים כ"ב, י'). ד.
"כִּלְאֵי בְּגָדִים"- אִסּוּר לְבִישַת בֶּגֶד שֶׁנַּעֲשָׂה מִצֶּמֶר וּפִּשְתִים (וַיִקְרָא י"ט, יט; דְּבָרִים כ"ב,י"א).
 
ד. גְּבוּלוֹת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל – גְּבוּלוֹת הָאָרֶץ כְּפִי שֶפּוּרְטוּ בַּתּוֹרָה וּבִדִבְרֵי חֲזַ"ל. בִּגְּבוּלוֹת אֵלּוּ חַלָּה קְדוּשַת הָאָרֶץ, וּבָהֶן יֵשׁ לְקַיֵּם אֶת הַמִּצְווֹת הַתְלְוּיוֹת בָּאָרֶץ.
 א.גְּבוּל (תְּחוּם) עוֹלֵי מִצְרַיִם: גְּבוּלוֹת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, לְאַחַר הַכְּנִיסָה הַרִאשׁוֹנָה שֶׁל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַאָרֶץ – "בִּיאָה רִאשׁוֹנָה" וְכִיבוּשָה עַל יְדֵי יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן וּבֵנֵיהֶם שֶׁל יוֹצְאֵי מִצְרַיִם. שֶׁטַח אֶרֶץ זֶה נִתְקַדֵשׁ בִּקְדֻשָּׁה רִאשׁוֹנָה.
ב. גְּבוּל (תְּחוּם) עוֹלֵי בָּבֶל – לְאַחַר "בִּיאָה שְׁנִיָּיה" לַאֶרֶץ בִּיְמֵי עֶזְרָא וְעוֹלֵי בָּבֶל. שֶׁטַח אֶרֶץ זֶה נִתְקַדֵש בִּקְדֻשָּׁה שְׁנִיָּיה.
 
ה. ט"ו בִּשְׁבָט – רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָנוֹת. תַּאֲרִיךְ זֶה קוֹבֵעַ אֶת הַשָּׁנִים לְעִנְיָן תְּרוּמוֹת וּמֵעֲשָׂרוֹת. וְעָרְלָה. נָהוּג לֶאֱכֹל בְּיוֹם זֶה מֵהַפֵּירוֹת שֶנִשְתָבְּחָה
 בַּהֵם אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל (וְלַטָעַת עֵצִים).
ו. מַעֲשֵׁר עֲנִי – מַעֲשֵׁר (עֲשִׂירִית) מֵהַתְּבוּאָה אוֹ מֵהַפֵּירוֹת, שֶׁמִּצְוָה מֵהַתּוֹרָה (דְּבָרִים י"ד, כ"ח- כ"ט) לָתֵת לַעֲנִיִים , לְאַחַר שֶהוּפְרֵשוּ מֵהֵם תְּרוּמָה גְּדוֹלָה וּמַעֲשֵׁר רִאשׁוֹן. יֵשׁ לָתֵת מַעֲשֵׁר זֶה בַּשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁית וְהַשִּׁשִּׁית לַשְּׁמִטָּה בִּמְקוֹם מַעֲשֵׁר שֵׁנִי.
 
ז. מַעֲשֵׁר רִאשׁוֹןמַעֲשֵׁר (עֲשִׂירִית) מֵהַתְּבוּאָה אוֹ מֵהַפֵּרוֹת , שֶׁמִּצְוָה מֵהַתּוֹרָה (בַּמִּדְבָּר י"ח,כ"ד) לְתַת לְלֵוִי, לְאַחַר שְהוּפְרֵשוּ מֵהֵם תְּרוּמָה גְּדוֹלָה.
 
ח. שַׁבָּת שִׁירָה – שַׁבָּת (לָרֹב לִפְנֵי ט"ו בִּשְׁבָט) בָּהּ קוֹרְאִים בַּתּוֹרָה אֶת "שִׁירַת הַיָּם" (שְׁמוֹת ט"ו).
 
ט. בּוֹרֵא נְפָשׁוֹת – בְּרָכָה הַנֶּאֱמֶרֶת לְאַחֵר אֲכִילַת יְרָקוֹת, פֵּרוֹת שֶׁאֵינָם מִשִבְעַת הַמִּינִים וּמַאֲכָלִים שֶׁאֵינָם מִגִידוּלֵי קַרְקַע, כְּגוֹן: בֵּיצָה, בָּשָׁר וכו', וּלְאַחַר שְתִייַת מַשְׁקֶה מִלְּבַד יַיִן.
 
י. אַתָּה חוֹנָנְתָנוּ – תְּפִלָּה מְיֻחֶדֶת הַנֶּאֱמֶרֶת בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת וְיוֹם טוֹב, בִּתְפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה בְּבִרְכַּת "חוֹנֵן הַדַּעַת".
 
יא. בִּרְכוֹת הַתּוֹרָה – בְּרָכוֹת שֶׁאֹמֵר הָעוֹלֶה לַקְּרִיאָה בְּתוֹרָה. הַבְּרָכָה לִפְנֵי הַקְּרִיאָה הִיא: "אֲשֶׁר בָּחַר בַּנוּ" וְהַבְּרָכָה אַחֲרֶיהָ הִיא: "אֲשֶׁר נָתַן לָנוּ". בִּרְכַּת הַתּוֹרָה נֶאֱמֶרֶת גַּם בִּפְתִיחַת תְּפִלַּת שַׁחֲרִית בְּבִרְכַּת הַשַּׁחַר.
 
יב. טַלִּית קָטָן וְגָדוֹל"טַלִּית קָטָן"– פִּסַּת בַּד שֶׁעַל 4 כַּנְפוֹתֶיהָ קְשוּרוֹת צִיצִיוֹת. לוֹבְשִׁים אוֹתָהּ מִתַּחַת לַחֻלְצָה אוֹ מֵעָלֶיהָ. הִיא נִקְרֶאת גַּם "אַרְבַּע כַּנְפוֹת" (בַּמִּדְבָּר ט"ו, ל"ח; דְּבָרִים כ"ב, י"ב). "טַלִּית גָּדוֹל" –בֶּגֶד עִם צִיצִיוֹת, בּוֹ מִתְעַטְּפִים בִּשְׁעַת תְּפִלַּת שַׁחֲרִית וּמוּסָף.  
 
יג. מַיִם רִאשוֹנִים – מַיִם שֶׁנּוֹטְלִים בַּהֵם יָדַיִם לִפְנֵי הַסְּעֻדָּה.
 
יד. חֲמֵשׁ מְגִלוֹת – סְפָרִים מֵהַתַּנַ"ךְ (מְהַכְּתוּבִים) , שֶׁנָּהוּג לִקְרֹא בְּצִבּוּר: שִׁיר הַשִּׁירִים –בְּשַׁבָּת חֹל הַמּוֹעֵד פֶּסַח, רוּת –בְּשָׁבוּעוֹת, אֵיְכָה – בט' בְּאָב, קֹהֶלֶת – בְּשַׁבָּת חֹל הַמּוֹעֵד סֻכּוֹת וְאֶסְתֵּר –בְּפוּרִים .